مقالات آموزشی- علوم کامپیوتر سبزوار

یام نور سبزوار,پیام نور,دانشگاه,علوم کامپیوتر,پیام نور, نرم افزار,سخت افزار,دانشگاه پیام نور سبزوار,آموزشی,دنلود نرم افزار

مقالات آموزشی- علوم کامپیوتر سبزوار

یام نور سبزوار,پیام نور,دانشگاه,علوم کامپیوتر,پیام نور, نرم افزار,سخت افزار,دانشگاه پیام نور سبزوار,آموزشی,دنلود نرم افزار

آموزش لینوکس


آموزش لینوکس

بسیاری از کاربران کامپیوتر، خواهان آشنایی با لینوکس و فراگیری آن هستند اما از آنجایی که لینوکس (Linux) نسبت به ویندوز پیچیده تر میباشد باید با طرز کار این سیستم عامل قدرتمند آشنا شویم .

سرعت، ثبات و سازگاری عواملی هستند که لینوکس را  یک سیستم عامل ارزشمند ساخته اند .لینوکس، سیستم عامل رایگانی است که هسته اصلی آن توسط لینوس توروالدز نوشته شده و سپس گروهی برنامه نویس با استفاده از خصوصیات کدباز آن را توسعه دادند .لینوکس بر روی هر نوع کامپیوتر شخصی با حداقل سرعت  386 مگاهرتز و  4 مگابایت حافظه RAM قابل نصب است .لینوکس دارای نسخه های فراوانی بوده که معروفترین آنها Red Hat و Mandrake و  SuSe   است .

 نصب لینوکس نسبتا یک روند آسان دارد و مراحل آن بطور خلاصه ذکر میگردد  .

1- سازگاری سخت افزار

سازگاری سخت افزاری مخصوصا برای سیستمهای قدیمی یا سیستمهایی که توسط خود شما بسته شدهاند، اهمیت دارد .البته لینوکس با بیشتر سختافزارهایی که ظرف دو سال اخیر ساخته شده است، سازگاری دارد.

شما میتوانید لیست کامل سخت افزارهای سازگار را از آدرس اینترنتی http://www.redhat.com/hardware دریافت کنید .

2- وجود فضای کافی روی هارد دیسک

این فضای دیسک باید جدا از فضای دیسک مورد استفاده سایر سیستم عاملهای موجود روی سیستم شما از جمله ویندوز باشد .

قبل از شروع نصب یکی از شرایط زیر باید برقرار باشد:

 کامپیوتر شما  باید فضای دیسک پارتیشن بندی نشده کافی برای نصب لینوکس داشته باشد در غیر این صورت باید یک یا چند پارتیشن قابل حذف برای آزاد کردن فضای دیسک مورد نیاز جهت نصب لینوکس داشته باشد .

 شما باید یک پارتیشن با قالب FAT داشته باشید و با استفاده ازروشpartitonless، عمل نصب لینوکس را انجام دهید . لیستی از روشهای نصب و حداقل فضای مورد نیاز بشرح زیر میباشد :

 — GNOME Workstation: 700MB

 — KDE Workstation: 700 MB

 — Server: 1.7GB

): 1.7GBانتخاب کردن تمام موارد — Custom(

3- نصب لینوکس

این شما هستید که باید تصمیم بگیرید طبق کدام روش زیر  لینوکس را نصب کنید:

الف:CD-ROM (

به شرطی که CD لینوکس و همچنین یک درایو CD-ROM در اختیار داشته باشید، این روش به یک دیسکت راه انداز یا یک CD راه انداز نیاز دارد) قدم بعد .(

ب (هارددرایو:

به شرطی که فایلهای لینوکس را به صورت کپی شده بر روی هارددیسک خود دارید، در این صورت تنها به یک دیسکت راهانداز نیاز خواهید داشت) قدم بعد.(

قدم 4-چگونه میخواهید عملیات نصب را آغاز کنید

با توجه به روش نصبی که در قدم 3 انتخاب کردهاید، باید یکی از روشهای زیر را برای شروع برنامه نصب استفاده کنید:

الف CD  (راه انداز :

اگر سیستم به شما اجازه میدهد تا از طریق درایوCD-ROM ، آن را راهاندازی کنید، میتوانید از CD-ROM لینوکس برای شروع  برنامه نصب استفاده کرده و روش نصب لینوکس را از CD-ROM انجام دهید .

ب (دیسکت راه انداز:

اگر دیسکت راه انداز در اختیار دارید، میتوانید از آن برای نصب به روش CD-ROM برایCD هایی که راهانداز نیستند یا برای نصب از روی هارددیسک استفاده کنید .

قدم 5- کدام نوع نصب برایشما مناسبتر است

لینوکس شامل چهار نوع مختلف نصب است که عبارتاند از:

 :Workstation —اگر در دنیای لینوکس تازه کار هستید و میخواهید آن را امتحان کنید، این نوع نصب برای شما بسیار مناسب خواهد بود .تنها با پاسخ دادن به تعداد کمی سوال در طول عملیات نصب، میتوانید لینوکس را در مدت زمان اندکی نصب و اجرا کنید .

 :Server —این نوع نصب برای کسانی مناسب است که قصد دارند سیستم خود را به عنوان یک سرور لینوکس مورد استفاده قرار داده و از طرفی نمیخواهند درگیر سختیهای پیکربندی سیستم شوند.

 :Custom —این نوع نصب، انعطافپذیری زیادی را جهت نصب به شما میدهد @بدین صورت که شما ترتیب رویه پارتیشنها و بستهها و غیره را انتخاب خواهید کرد .نصب Custom بیشتر مناسب افرادی است که آشنایی بیشتری با لینوکس دارند.

 :Upgrade —اگر شما یک نسخه از لینوکس را روی سیستمتان دارید و میخواهید آن را بدون صرف وقت زیادی با آخرین بستهها و نسخه کرنل به روز کنید، این نوع نصب برای شما مناسب است .

در این قسمت برای نصب لینوکس اماده می شیم.در قسمت بعد طریقه کلی نصب رو توضیح میدیم.این اموزش برای ردهت و فدورا مفید ِ و البته برای بقیه لینوکس ها هم تا حدودی جواب می ده. در ضمن نصب لینوکس یک کار فوق العاده سخت نیست و شما می توانید در کمال ارامش، این کار لذت بخش را انجام دهید.پس از نصب این سیستم عامل،مشاهده می کنید که یک کامپیوتر قدرتمند با قابلیت های فوق العاده سودمند برای اجرای بیشتر کارهای خود با حداقل هزینه در اختیار دارید.(واقعا همین جوریه ها،می تونید امتحان کنید تا خودتون ببینید.) قبل از اون بد نیست با یک سری اصطلاحات و کارای ابتدایی هم اشنا شیم.

پارتیشن :(partition)یک پارتیشن بخشی از هارد دیسک است که برای سازماندهی پرونده ها و دایرکتوری ها به کار می رود. برای مثال درایو c: که ویندوز به طور پیش فرض بر روی این پارتیشن نصب شده است. یک پارتیشن می تواند همه یا قسمتی از هارد دیسک را به خود اختصاص دهد.در بیشتر سیستم ها از یک پارتیشن بزرگ به جای کل هارد دیسک استفاده می شود. در عین حال بعضی کامپیوتر ها دارای یک پارتیشن ویندوز ثانویه نیز می باشند که در نصب لینوکس از ان استفاده می شود.به عبارت دیگر باید محلی برای قرار دادن سیستم عامل Linux در کنار windows در کامپیوتر خود در نظر بگیرید.Linux به سادگی در کنار سایر سیستم های عامل قرار می گیرد و حتی می توانید ان را روی همان درایوی که ویندوز خود را نصب کرده اید قرار دهید.این نوع پیکر بندی سیستم را، سیستم راه اندازی دوگانه(dual boot system) می نامند.در این نوع سیستم ها هنگام راه اندازی سیستم شما سیستم عاملی که می خواهید برای راه اندازی کامپیوتر به کار رود را انتخاب می نمایید.

قبل از نصب Linux در کنار ویندوز لازم است تا درایو هارد دیسک را برای پذیرفتن ان به ترتیب زیر اماده سازید:
1. یک نسخه پشتیبان از کامپیوتر خود تهیه کنید.فرایندی که در ادامه خواهد آمد روی نصب ویندوز موجود تا ثیری ندارد، ولی در هر شرایطی نباید در باره پرونده های ارزشمند خود ریسک کنید، بنابر این باید یک نسخه پشتیبان از همه پرونده های خود تهیه کنید.برنامه های خوب و متفاوتی برای این منظور موجود است.
شدیدا توصیه می شود که قبل از پارتیشن بندی مجدد،از کل محتویات کامپیوتر خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.چنانچه انجام این کار غیر عملی یا غیر ممکن است،از کلیه پرونده های مهم یک نسخه پشتیبان درست کنید.برای کسب اطلاع و اشنایی با چگونگی تهیه نسخه پشتیبان از کل سیستم یا پرونده های مهم خود به دفترچه راهنمای سیستم خود رجوع کنید.
2. نحوه قالب بندی هارد دیسک کامپیوتر ویندوز خود را مشخص کنید. در ویندوزدو نوع فرمت بندی برای درایو هارد دیسک به کار می رود: فرمت

File Access Table (FAT) و NT File System (NTFS) .فرمت NTFS در مقایسه با فرمت FAT جدیدتر و پیشرفته تر می باشد.در ضمن برای دیدن اطلاعات مربوط به پارتیشن یک درایو کافیه از قسمت my computer روی درایو مورد نظر click راست کنید و بعد از ان properties رو انتخاب کنید.(اینا رو دیگه حتما خودتون میدونین!)
3. فضا های ذخیره سازی قطعه قطعه شده دیسک خود را پیوسته سازید.(منظور همون
Defragment کردنه ها! پیش فرضش رو این گرفتیم که حداقل یه بار این کار و کردین،در غیر این صورت بقیه توضیحات رو بخونین و ضمنا از مسیرهای زیر می تونید بهش دسترسی داشته باشین: program/accessories/systemtools/diskcleanup

mycomputer/clickondrive/file/properties/tools
قبل از اجرای کلیه برنامه هایی که برای تغییر اندازه پارتیشن ها به کار می روند باید فضاهای قطعه قطعه شده ذخیره سازی در دیسک را به هم پیوند دهید.به مرور زمان،بیت ها و بایت های تشکیل دهنده پرونده های شما بر روی دیسک پراکنده می شوند.در صورتی که فضاهای ذخیره سازی به طور پراکنده در روی هارد دیسک شما بیش از اندازه انجام شده باشد تغییر اندازه پارتیشن ها نه تنها مشکل شما را حل نخواهد کرد بلکه خود باعث بروز مشکلات دیگر می شود.به هم پیوستن فضاهای ذخیره سازی شده یک پرونده که به صورت جداگانه بر روی دیسک قرار دارند باعث می شود تا پرونده به صورت یک بخش در روی درایو قرار داده شود.انجام این کار الزامی است، زیرا پراکندگی قسمت های مختلف یک پرونده بر روی دیسک ، منجر به کند شدن عملیات دیسکی می شود.

گاهی ممکن است هارد دیسک از بخش های پراکنده چندانی استفاده نکرده باشد،در این صورت پیامی مبنی بر اینکه نیازی به اجرای این برنامه نیست از طرف سیستم دریافت خواهید کرد.                                    (اینجور مواقع دیگه باید بیخیال Defragment شین)
4. برای باز کردن جا جهت
Linux در روی هارد دیسک خود در کنار ویندوز ( یا هر سیستم عامل دیگر) هارد دیسک خود را دوباره پارتیشن بندی کنید.
نکته:پارتیشن بندی مجدد را می توانید به صورت
Destructive یا Nondestructive انجام دهید.در روش Destructive همه چیز در روی هارد دیسک شما پاک شده و از ابتدا باید هر چیزی را روی ان نصب کنید.در روش دوم می توانید به کمک برنامه های سودمند ویندوز به طرزی پویا اندازه پارتیشن ها را تغییر داده و سپس از فضاهای باز شده به عنوان یک پارتیشن برای Linux استفاده کنید. برنامه (First Nondestructive Interactive Partition Splitting) FIPS _ Open Source برای پارتیشن بندی مجدد دیسک FAT کاربرد دارد. برای پارتیشن بندی مجدد دیسک های NTFS باید از برنامه های سودمند تجاری، مانند Partition Magic یا Nortion Ghost استفاده کنید.این دو برنامه هر دو در سیستم های FAT نیز قابل استفاده می باشند.(البته تو ی نرم افزار های مذکور فقط با Partition Magic اشناییم ممکن ِ گاهی حسابی ضد حال بزنه و هر چی رو کامپیوترتون ِ پاک کنه!البته این اتفاق خیلی به ندرت میفته،و در کل نرم افزار قدرتمندی ِ)

و اما در مورد انواع نصب لینوکس:
نصب لینوکس را میتوان به دو صورت گرافیکی یا متنی انجام داد.چنانچه در کار نصب، برنامه نصب، سخت افزارهای گرافیکی شما را به خوبی شناسایی کند، به طور خودکار نصب گرافیکی انجام خواهد شد.ونیز برای سهولت استفاده از ماوس از روش های گرافیکی استفاده می شود.شما میتوانید نصب مبتنی یر متن را در موارد زیر به کار برید:عدم تمایل به استفاده از ماوس.
عدم توانایی سیستم نصب در یافتن کارت گرافیکی:البته به ندرت این اتفاق می افتد.به هر حال در صورت تمایل به نصب این سیستم عامل بر اساس متن به صورت دستی،می توان در مقابل علامت نشان دهنده انتظار کامپیوتر برای وارد کردن اطلاعات در مرحله راه اندازی (
boot:prompt) کلمه text را تایپ کرد.
نصب لینوکس (
redhat & fedora) را می توان به یکی از چند روش زیر انجام داد:
Server: در این نوع نصب، یک محیط سیستم عامل برای کامپیوتر هایی که خدماتی مانند میزبانی صفحات وب را انجام می دهندساخته می شود.
Custom: در این نوع نصب حداقل نرم افزارهای پایه و برنامه های کاریردی و کمکی و خدمات ارائه می شود.
Upgrade: در این نوع نصب، سیستم نصب شده فعلی با حفظ خصیصه های قبلی، کاربران ثبت نام شده و داده های موجود، به روز رسانی می شود.
Personal Desktop: با انتخاب این گزینه، لینوکس مورد نضر بدون ازارهای نرم افزار توسعه نصب می شود. (البته بسیاری از برنامه ها و ویژگی های خاص سیستم عامل را می توانید به کار برید،ولی از بعضی از برنا مه های کاربردی نمی توانید در این نوع نصب استفاده کنید.)
Workstation: در این نوع نصب یک محیط سیستم عامل برای کامپیوتر ها و کامپیوتر های دستی که برای استفاده شخصی از ایستگاههای کاری استفاده می کنند به وجود اورده می شود.این نسخه نصب شامل ابزارهای نرم افزار توسعه مورد نیاز برای اجرای برنامه های خاص کاربردی می باشد.تحت هر دو نوع نصب Workstation و Personal Desktop بسیاری از تصمیم گیری ها و عملیات مشکل مانند پارتیشن بندی هارد دیسک و انتخاب نرم افزار به طور خودکار انجام می گیرد.این نوع نصب شامل رابط گرافیکی GNOME و کلیه ابزارهایی است که یک کاربر متوسط کامپیوتر به انها نیاز دارد.در صورتی که به نرم افزاری نیاز پیدا کنید که برنامه نصب ان را ندارد می توانید پس از نصب سیستم عامل، برنامه را تهیه و ان را به سیستم اضافه کنید

 

 

رجیستری چیست؟


رجیستری چیست؟

 اکثر افرادی که با ویندوز سر و کار دارند بسیار کنجکاوند سر از کار رجیستری ویندوز در بیاورندبه همین خاطر من پس از معرفی مختصری از رجیستری کتاب الکترونیکی در این زمینه برای دانلود قرار میدهم تا کسانی که قصد دارند رجیستری را دستکاری کنند با خیال راحت به این کار  بپردازند .

 

رجیستری یک بانک اطلاعاتی برای نگهداری تنظیمات و انتخاباتی است که برای سیستم عاملهای 32 بیتی از قبیل ویندوز 95،98،ME،NT،2000،XP و... تنظیم می نماییم.محتوای آن شامل اطلاعات و تنظیماتی است که برای نرم افزار ها ،سخت افزار، کاربران، و تنظیمات دلخواه برای کامپیوتر و سیستم عامل ویندوز می باشد.

هنگامی که کاربر تغییراتی در ویندوز به وجود می آورد مثلا در کنترل پنل ،Accessories ،System Policies تغییراتی می دهد ، این تغییرات همگی در رجیستری ویندوز منعکس و ذخیره می شوند.

فایلهایی که رجیستری ویندوز را تشکیل می دهند بسته به نسخه ویندوز شما متفاوت می باشند.در ویندوز 95 یا 98 شامل دو فایل مخفی که در دایرکتوری ویندوز نصب شده(مثلا c:windows) قرار دارند که فایلهای User.dat و System.dat هستند.در ویندوز هزاره( ME) علاوه بر اینها فایل Class.dat نیز به آنها اضافه شده است.اما در ویندوز 2000 و NT این فایلها در مسیر %system root%system32config قرار دارند . ممکن است شما منظور عبارت %system root% را نفهمیده باشید ، این به معنی نام درایو و مسیری است که ویندوز در آن نصب شده است.

البته باید بدانید که این فایلها را مستقیما نمی توانید مورد دستکاری و ویرایش قرار دهید.برای این کار به ابزار خاص خود یعنی یک Regirtery Editor احتیاج دارید که بعدا به آن خواهیم پرداخت.

ساختار رجیستری
رجیستری ویندوز یک ساختار سلسله مراتبی دارد ، البته اگر چه در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می رسد اما ساختار آن شبیه ساختار شاخه هایی است که شما برای نگهداری فایلها و برنامه هایتان بر روی سیستم ایجاد و استفاده میکنید است.یعنی شامل یک شاخه اصلی که خود به زیر شاخه های تقسیم می شود و هر زیر شاخه ممکن است به زیر شاخه های دیگری تقسیم شود.

 واین دقیقا ساختار یک درخت است که از ریشه شروع شده و به شاخه هایی تقسیم می شود تا نهایتا به برگها برسد.هر شاخه اصلی با آیکون Folder نمایش داده می شود که به آنها اصطلاحا Hive نیز گفته میشود.هر شاخه خود می تواند شامل زیر شاخه هایی باشد تا نهایتا به متغیرها یا مقادیر بر سند.در متغیرها است که اطلاعات واقعی رجیستری ذخیره می شود.

در رجیستری سه نوع متغیر وجود دارد که عبارتند از :String , Binary , Dword که هر کدام از آنها در شرایط خاصی استفاده می شوند.به طور شش شاخه اصلی در رجیستری وجود دارند که هر کدام بخشی از اطلاعات ذخیره شده در رجیستری را نگهداری می کنند که در اینجا اشاره ای کوتاه بر هر کدام داریم:

HKEY_CURRENT_USER: این شاخه به بخشی از اطلاعات شاخه HKEY_USERS اشاره می کند که در آن خصوصیات و اطلاعات کاربر فعلی از قبیل نام کاربر، تنظیمات میز کاری (Desktop) ، تنظیمات منوی شروع (Startmenu) و ... در سیستم نگهداری می شود.

HKEY_CLASS_ROOT: این شاخه شامل اطلاعاتی از قبیل :نگاشت پیوستگی فایلها برای پشتیبانی از ویژگی کشیدن و رها کردن (Dtrag-and-Drop) ، اطلاعات OLE ، میانبرهای ویندوز(Shortcuts) ، و هسته اصلی واسط کاربری ویندوز (User Interface) میباشد.

HKEY_LOCAL_MACHINE : این شاخه شامل اطلاعاتی در مورد خصوصیات سیستم کامپیوتر از قبیل سخت افزار ، نرم افزار و دیگر مشخصه های کامپیوتر می باشد، که ان اطلاعات برای تمام کاربرانی که از سیستم استفاده می کنند یکسان می باشد.

HKEY_USERS : این شاخه محتوای اطلاعات انتخابات و تنظیمات مربوط به هر کاربر می باشد.هر کاربر یک SID در این شاخه دارد .

HKEY_CURRENT_CONFIG : این شاخه نیز به شاخه HKEY_LOCAL_MACHINE اشاره میکند و در ارتباط میباشد و شامل پیکربندی سخت افزار سیستم می باشد.

HKEY_DYN_DATA : این شاخه نیز به شاخه HKEY_LOCAL_MACHINE اشاره می کند و برای استفاده از خاصیت PLUG & PLAY در ویندوز می باشد . این بخش پویا می باشد یعنی بر اساس هر وسیله یا دستگاه جانبی که به سیستم متصل می شود تغییر می کند.

پنج نوع متغیر نیز وجود دارد که هر کدام در زیر شرح داده شده اند:
REG_BINARY : این نوع متغیر داده نوع باینری خام را ذخیره می کند.اکثرا اطلاعات سخت افزار و اجزاء در این نوع متغیر ذخیره می شود و همچنین در ویرایشگر رجیستری ویندوز قابلیت نمایش این نوع متغیر به صورت هگزا دسیمال نیز وجود دارد.

REG_DWORD : این نوع متغیر برای نمایش داده های 4 بایتی و همچنین برای ذخیره کردن مقادیر منطقی درست یا غلط(TRUE OR FALSE) به کار میروند.بدین ترتیب که برای نمایش غلط ار عدد "0" و برای نمایش درست از "1" استفاده میشود . علاوه بر این برای نگهداری پارامترهای گرداننده‏ ددستگاهها و سرویس دهنده ها از اسن نوع پارامتر لستفاده می کنند.و در REGEDT32 قابلیت نمایش به صورت باینری ،هگزا و دسیمال را دارد.

REG_EXPAND_SZ : این یک نوع متغیررشته ای فابل گسترش می باشد که نرم افزار ها جهت بعضی اعمال خود از این متغیر استفاده می کنند.برای مثال در ویندوز 2000 یاNT به جای عبارت %SYSTEM ROOT% با مقدار واقعی خود یعنی مسیر نصب ویندوز (مثلا C:WINDOWS) جایگزین می شود. باید توجه داشته باشید که این نوع متغیر فقط در ویرایشگرهای پیشرفته رجیستری از قبیل REGEDT32 قابل استفاده است.

REG_MULTI_SZ : این نوع متغیر رشته ای چند گانه می باشد که برای مقادیری که شامل یک لیست یا چندین مقدار میباشد به کار می رود که هر مقدار با کاراکتر NULL از بقیه جدا می شود. باید توجه داشته باشید که این نوع متغیر فقط در ویرایشگرهای پیشرفته رجیستری از قبیل REGEDT32 قابل استفاده است.

REG_SZ : این نوع متغیر رشته ای استاندارد می باشد که برای ذخیره کردن متن قابل خواندن توسط کاربر استفاده می شود.

انواع دیگر نوع داده که در ویرایشگرهای استاندارد قابل استفاده نیستند عبارتند از :
REG_DWORD_LITTLE_ENDIAN : که یک عدد 32 بیتی از نوع LITTLE_ENDIAN را می توانند در خود ذخیره کنند.

REG_DWORD_BIG_ENDIAN : که یک عدد 32 بیتی از نوع BIG_ENDIAN را می توانند در خود ذخیره کنند.

REG_LINK : که یک پیوند نماد ین یونیکد می باشد و به طور داخلی استفاده میشود و نرم افزارها قادر به استفاده کردن از آن نمی باشند.

REG_NONE : که نوع خاصی برای آن تعریف نشده است.

REG_QWORD : این نوع متغیر می تواند یک عدد 64 بیتی را در خود ذخیره کند.

REG_QWORD_LITTLE_ENDIAN : این نوع متغیر نیز می تواند یک عدد 64 بیتی با فرمت LITTLE_ENDIAN را در خود ذخیره کند .

REG_RESOURCE_LIST : لیست منبع گرداننده های دستگاه ها می باشد.

 

دانلود کتاب الکترونیکی رجیستری با حجم314کیلو بایت

 

 

اینترنت


اینترنت

 مطلب امروز در رابطه با اینترنت و طرز کار ISPهاروی اینترنت است و به خاطر همین اول بهتر که ISPرو تعریف کنیم ISP(Internet Service Provider)همانطور که از نام آن مشخص است عبارت است از مکانی که به کاربران سرویس اینترنت ارائه میکند و همچنین برای کاربران در صورت تمایل بر روی اینترنت فضا و دامنه اختصاص می دهد.البته بعضی از ISPها دامنه کاری وسیعتری دارند که در اینجا فرصت بررسی آن را نداریم.

حال با توجه به این تعریف میتونیم یه تعریف جامع هم درباره اینترنت داشته باشیم:

اینترنت عبارتست از اتحاد ISPها

یعنی اینکه ممکنه یک 100   ISPتا کاربر داشته باشه ویک ISPدیگه 100000کاربر به هر کدام از این ISPها یک Valid IPیا یک آدرس اینترنتی اختصاص داشته میشود که این آدرس منحصر به فرد است و ISP توسط این آدرس به کاربران خود یک IP اختصاص می دهند که این آدرس نیز منحصربوده و کاربر را توسط این آدرس بر روی اینترنت میتوان شناسایی کرد البته تا زمانی که اتصال او به اینترنت قطع نشود چون بلافاصله بعد از قطع ارتباط این آدرس آزاد شده و به کاربر دیگری اختصاص داده میشود.

هر ISP خود دارای یک آدرس IP اصلی میباشد که بر اساس این آدرس کاربران خود را آدرس دهی می کند.که اگه توجه کرده باشید آدرس IP کاربر (مثلا خودتون)بسیار شبیه آدرس IP خود ISP کاربره و تنها در ۲یا۳ رقم آخر با هم تفاوت دارند.

در ISP دستگاهی به نام روتر یا مسیر یاب وجود دارد که در مسیر رفت و برگشت آدرس دهی شما را بر روی شبکه بر عهده دارد.

وقتی شما آدرس یک سایت را بر روی Address bar خود تایپ میکنید و یا بر روی یک لینک کلیک میکنید از کامپیوتر شما یک درخواست برای دریافت اطلاعات آن صفحه به ISP Server فرستاده میشود و درخواست شما به همراه آدرس IP شما به DNS Server که آدرس سایت ها در آن قرار دارد میرود(آدرس سایت ها نیز یک عدد شبیه آدرس IP میباشد و آدرسی که ما برای سایت مینویسیم تنها یک شناسه برای سایت میباشد )از آنجا به Server سایت لینک شده و اطلاعات آن صفحه از قبیل HTML وتصاویر صفحه و احیانا فایلهای ضمیمه مستقیما از همان مسیر رفت دوباره به کامپیوتر شما میرسه و شما آن صفحه رو روی مانیتورتان مشاهده می کنید.

تمام عملیات های Hacking va cuntributing هم احتیاج به آدرس IP فرد یا سایت مورد نظر دارد.

 

 

درباره BIOS


درباره BIOS

نرم افزار BIOS دارای وطایف متعددی است . ولی بدون شک مهمترین وظیفه آن استقرار سیستم عامل در حافظه است . زمانیکه کامپیوتر روشن و ریزپردازنده سعی در اجرای اولین دستورالعمل های خود را داشته باشد ، می بایست دستورالعمل های اولیه از مکان دیگر در اختیار آن گذاشته شوند ( در حافظه اصلی کامپیوتر هنوز اطلاعاتی قرار نگرفته است ) دستورالعمل های مورد نظر را نمی توان از طریق سیستم عامل در اختیار پردازنده قرار داد چراکه هنوز سیستم عامل در حافظه مستقر نشده و همچنان بر روی هارد دیسک است . مشکل اینجاست که می بایست با استفاده از روشهائی به پردازنده اعلام گردد که سیستم عامل را به درون حافظه مستقر تا در ادامه زمینه استفاده از خدمات سیستم عامل فراهم گردد. BIOS دستورالعمل های لازم را در این خصوص ارائه خواهد کرد. برخی از خدمات متداول که BIOS ارائه می دهد ، بشرح زیر می باشد:

-
یک برنامه تست با نام POST بمنظور بررسی صحت عملکرد عناصر سخت افراری

-
فعال کردن تراشه های BIOS مربوط به سایر کارت های نصب شده در سیستم نظیر : کارت گرافیک و یا کنترل کننده SCSI

-
مدیریت مجموعه ای از تنظیمات در رابطه با هارد دیسک،Clock و ...

BIOS
، یک نرم افزار خاص است که بعنوان اینترفیس ( میانجی ) بین عناصر اصلی سخت افزارهای نصب شده بر روی سیستم و سیستم عامل ایفای وظیفه می نماید. نرم افزار فوق اغلب در حافظه هائی از نوع Flash و بصورت یک تراشه بر روی برد اصلی نصب می گردد. در برخی حالات تراشه فوق یک نوع خاص از حافظه ROM خواهد بود.

زمانیکه کامپیوتر روشن می گردد BIOS عملیات متفاوتی را انجام خواهد داد:

-
بررسی محتویات CMOS برای آگاهی از تنظیمات خاص انجام شده

-
لود کردن درایورهای استاندارد و Interrupt handlers

-
مقدار دهی اولیه ریجسترها و مدیریت Power

-
اجرای برنامه POST بمنظور اطمینان از صحت عملکرد عناصر سخت افزاری

-
تشخیص درایوی که سیستم می بایست از طریق آن راه اندازی (Booting) گردد.

-
مقدار دهی اولیه برنامه مربوط به استقرار سیستم عامل در حافظه (Bootstrap)

اولین موردی را که BIOS بررسی خواهد کرد، اطلاعات ذخیره شده در یک نوع حافظه RAM با ظرفیت 64 بایت است . اطلاعات فوق بر روی تراشه ای با نام CMOS)Complementry metal oxid semiconductor) ذخیره می گردند. CMOS شامل اطلاعات جزئی در رابطه با سیستم بوده و درصورت بروز هر گونه تغییردر سیستم، اطلاعات فوق نیز تغییر خواهند کرد. BIOS از اطلاعات فوق بمنظور تغییر و جایگزینی مقادیر پیش فرض خود استفاده می نماید.

Interrupt handlers
نوع خاصی از نرم افزار بوده که بعنوان یک مترجم بین عناصر سخت افزاری و سیستم عامل ایفای وظیفه می نماید.مثلا" زمانیکه شما کلیدی را برروی صفحه کلید فعال می نمائید، سیگنال مربوطه، برای Interrupt handler صفحه کلید ارسال شده تا از این طریق به پردازنده اعلام گردد که کدامیک از کلیدهای صفحه کلید فعال شده اند.

درایورها یک نوع خاص دیگر از نرم افزارها بوده که مجموعه عملیات مجاز بر روی یک دستگاه را تبین و راهکارهای ( توابع ) مربوطه را ارائه خواهند. اغلب دستگاه های سخت افزاری نظیر: صفحه کلید، موس ، هارد و فلاپی درایو دارای درایورهای اختصاصی خود می باشند. با توجه به اینکه BIOS بصورت دائم با سیگنال های ارسالی توسط عناصر سخت افزاری مواجه است ، معمولا" یک نسخه از آن در حافظه RAM تکثیر خواهد شد.

راه اندازی ( بوتینگ، Booting) کامپیوتر

پس از روشن کردن کامپیوتر، BIOS بلافاصله عملیات خود را آغاز خواهد کرد. در اغلب سیستم ها ، BIOS در زمان انجام عملیات مربوطه پیام هائی را نیز نمایش می دهد ( میزان حافظه، نوع هارد دیسک و ...) بمنظور آماده سازی کامپیوتر برای ارائه خدمات به کاربران، BIOS مجموعه ای از عملیات را انجام می دهد. پس از بررسی و آگاهی از تنظیمات موجود در CMOS و استقرار Interrupt handler در حافظه RAM ، کارت گرافیک بررسی می گردد. اغلب کارت های گرافیک ، دارای BIOS اختصاصی بوده که حافظه و پردازنده مربوط به کارت گرافیک را مقدار دهی اولیه می نماید. در صورتیکه BIOS اختصاصی برای کارت گرافیک وجود نداشته باشد از درایور استانداری که در ROM ذخیره شده است ، استفاده و درایو مربوطه فعال خواهد شد ( درایور استاندارد کارت گرافیک ) در ادامه BIOS نوع راه اندازی ( راه اندازی مجدد (Rebbot) و یا راه اندازی اولیه (Cold Boot ) را تشخیص خواهد داد .برای تشخیص موضوع فوق، از محتویات آدرس 0000:0472 حافظه استفاده می گردد. در صورتیکه در آدررس فوق مقدار 123h موجود باشد ، بمنزله "راه اندازی مجدد" بوده و برنامه BOIS بررسی صحت عملکرد حافظه را انجام نخواهد داد. در غیر اینصورت ( در صورت وجود هر مقدار دیگر در آدرس فوق ) یک "راه اندازی اولیه " تلقی می گردد. در این حالت بررسی صحت عملکرد و سالم بودن حافظه انجام خواهد شد. در ادامه پورت های سریال و USB برای اتصال صفحه کلید وموس بررسی خواهند شد. در مرحله بعد کارت های PCI نصب شده بر روی سیستم بررسی می گردند. در صورتیکه در هر یک از مراحل فوق BIOS با اشکالی برخورد نماید با نواختن چند Beep معنی دار، مورد خطاء را اعلام خواهد کرد. خطاهای اعلام شده اغلب به موارد سخت افزار سیستم مربوط می گردد.

برنامه BIOS اطلاعاتی در رابطه با نوع پردازنده ، فلاپی درایو ، هارد دیسک ، حافظه تاریخ و شماره ( ورژن ) برنامه BIOS ، نوع صفحه نمایشگر را نمایش خواهد داد. در صورتیکه بر روی سیستم از آداپتورهای SCSI استفاده شده باشد ، BIOS درایور مربوطه آن رااز BIOS اختصاصی آداپتور فعال و BIOS اختصاصی اطلاعاتی را در رابطه با آداپتور SCSI نمایش خواهد داد. در ادامه برنامه BIOS نوع درایوی را که می بایست فرآیند انتقال سیستم عامل از آن آغاز گردد را تشخیص خواهد داد. برای نیل به هدف فوق از تنظیمات موجود در CMOS استفاده می گردد. اولویت درایو مربوطه برای بوت سیستم متغیر و به نوع سیستم بستگی دارد. اولویت فوق می تواند شامل مواردی نظیر : A,C,CD و یا C,A,CD و ... باشد.(A نشاندهنده فلاپی درایو C نشاندهنده هارددیسک و CD نشاندهنده درایو CD-ROM است ) در صورتیکه درایو مشخص شده شامل برنامه های سیستم عامل نباشد پیام خطائی نمایش داده خواهد شد. (Non System disk or disk error )

پیکربندی BIOS

در بخش قبل اشاره گردید که BIOS در موارد ضروری از تنظیمات ذخیره شده در CMOS استفاده می نماید. برای تغییر دادن تنظیمات مربوطه می بایست برنامه پیکربندی CMOS فعال گردد. برای فعال کردن برنامه فوق می بایست در زمان راه اندازی سیستم کلیدهای خاصی را فعال تا زمینه استفاده از برنامه فوق فراهم گردد. در اغلب سیستم ها بمنظور فعال شدن برنامه پیکربندی کلید Esc یا Del یا F1 یا F2 یا Ctrl-Esc یا Ctrl-Alt-Esc را می بایست فعال کرد.( معمولا" در زمان راه اندازی سیستم نوع کلیدی که فشردن آن باعث فعال شدن برنامه پیکربندی می گردد، بصورت یک پیام بر روی صفحه نمایشگر نشان داده خواهد شد ) پس از فعال شدن برنامه پیکربندی با استفاده از مجموعه ای از گزینه های می توان اقدام به تغییر پارامترهای مورد نظر کرد. تنظیم تاریخ و زمان سیستم ، مشخص نمودن اولویت درایو بوت، تعریف یک رمز عبور برای سیستم ، پیکربندی درایوها ( هارد، فلاپی ، CD) و ... نمونه هائی از گزینه های موجود در این زمینه می باشند. در زمان تغییر هر یک از تنظیمات مربوطه در CMOS می بایست دقت لازم را بعمل آورد چراکه در صورتیکه عملیات فوق بدرستی انجام نگیرد اثرات منفی بر روی سیستم گذاشته و حتی در مواردی باعث اختلال در راه اندازی سیستم خواهد شد.

BIOS
از تکنولوژی CMOS بمنظور ذخیره کردن تنظیمات مربوطه استفاده می نماید . در این تکنولوژی یک باتری کوچک لیتیوم انرژی(برق) لازم برای نگهداری اطلاعات بمدت چندین سال را فراهم می نماید

ارتقاء برنامه BIOS

تغییر برنامه BIOS بندرت انجام می گیرد. ولی در مواردیکه سیستم قدیمی باشد، ارتقاء BIOS ضروری خواهد بود.با توجه به اینکه BIOS در نوع خاصی از حافظه ROM ذخیره می گردد، تغییر و ارتقاء آن مشابه سایر نرم افزارها نخواهد بود. بدین منظور به یک برنامه خاص نیاز است . برنامه های فوق از طریق تولید کنندگان کامپیوتر و یا BIOS عرضه می گردند. در زمان راه اندازی سیستم می توان تاریخ ، شماره و نام تولید کننده BIOS را مشاهده نمود. پس از مشخص شدن نام سازنده BIOS ، با مراجعه به وب سایت سازنده ، اطمینان حاصل گردد که برنامه ارتقاء BIOS از طرف شرکت مربوطه عرضه شده است . در صورتیکه برنامه موجود باشد می بایست آن را Download نمود. پس از اخذ فایل( برنامه) مربوطه آن را بر روی دیسکت قرار داده و سیستم را از طریق درایو A ( فلاپی درایو) راه اندازی کرد. در این حالت برنامه موجود بر روی دیسکت، BIOS قدیمی را پاک و اطلاعات جدید را در BIOS می نویسد. در زمان ارتقاء BIOS حتما" می بایست به این نکته توجه گردد که از نسخه ای که کاملا" با سیستم سازگاری دارد، استفاده گردد در غیر اینصورت BIOS با اشکال مواجه شده و امکان راه اندازی سیستم وجود نخواهد داشت .!

منبع: .p30news.com *

 

درباره cpu


درباره cpu

واحد پردازش مرکزی یا cpu همان گونه که از نامش پیداست کارش پردازش و محاسبه داده های ورودی به کامپیوتر می باشد.داده ها و راه حل های مسئله از طریق واحد ورودی وارد حافظه کامپیوتر می شوند.مقایسه ها و محاسبات در صورت لزوم در واحدی به نام واحد محاسبه و منطق (ALU) انجام می گیرد.

واحد کنترل همان طوری که از نامش پیداست نقش هدایت کننده را ایفا می کندو بر ورود اطلاعات از طریق ورودی و ذخیره اطلاعات و انتقال اطلاعات لازم از حافظه به واحد محاسبه و منطق و بالعکس و بالاخره خروج نتایج نظارت دارد. واحدهای محاسبه و منطق کنترل CPU یا واحد پردازش مرکزی کامپیوتر را تشکیل می دهند.

امروزه پردازنده های متعددی توسط شرکت های INTEL , AMD تولید و ارایه می شوند.برخی از پردازنده های 32 و64 بیتی این دو شرکت بزرگ عبارتند از : Pentium 4 ,Celeron, Celeron d,athlon xp,sempron,athlon 64,athlon 64fx,opteron,itanium,Pentium m,mobile,centrino,mobile Pentium 4.

 

شرکت intel پردازنده های خود را در سه خانواده desktop,mobil,server/work station تولید می نماید. پردازنده های desktop 32 بیتی بوده و عبارتند از :Pentium 4 ht,Celeron d,Pentium 4 htxe,Celeron. .پردازنده های server/work station -32 و 64 بیتی بوده و عبارتند از:intel xeon,intel itanium2. .خانواده mobile   نیز شامل پردازنده های Pentium m,Celeron m,mobile Pentium 4  می باشد.

شرکت AMD پردازنده های خود را در سه خانواده desktop که خود شامل athlon xp,sempron,athlon64,athlon64fx  است و mobile   که شامل mobile sempron,mobile athlon64, است و server/work station  که شامل optron میباشد تقسیم می کند.

پردازنده intel Pentium ht extream edition :

این پردازنده شامل processor number نمی باشد و فناوری تولید آن 130 نانو است.این پردازنده با استفاده از هسته prestonia دارای حافظه نهان L2 برابر 512 kb وحافظه نهان L3  برابر 2M می باشد.شرکت intel این پردازنده را در دو مدل با فرکانس 3.2GHz,3.4GHz تولید می کند.این پردازنده فعلا برای هر دو سوکت LGA775,MPG478 ارایه میشود.فرکانس FSB این پردازنده  800MGHz  بوده و بر روی بردهای اصلی با سوکت 775 که از چیپ ست های intel925x express,intel915 G express,intel915 express به عنوان پل شمالی استفاده میشود نصب می شود.

پردازنده Pentium 4 with ht technology :

این پردازنده در 10 نوع ارایه می شود.کلیه مدل ها به فناوری 90 نانو تولید و دارای حافظه نهان L2 به ظرفیت 1 M می باشد.فرکانس FSB کلیه این پردازندهها 800MGHz بوده و بر روی سوکت LGA775 نصب میشود.

پردازندهintel Celeron d :

این پردازنده در 9 مدل ارائه می شود.کلیه مدل های این پردازنده دارای 256kb

حافظه نهان L2 بوده و فرکانس FSB آن ها533MGHz  می باشد.پردازنده Celeron با فناوری های 180و130 نانو تولید شده است.

پردازنده AMD athlon xp :

شرکت AMD این پردازنده را در سه مدل 2800+ به فرکانس 2083GHz, و3000+ با فرکانس 2164GHz و3200+ با فرکانس 2200GHZ تولید می نماید.هر سه مدل این پردازنده دارای 128kb حافظه نهانL1 و512 kb حافظه نهان L2 می باشند.فرکانس FSB  مدل2800 برابر 333 مگا هرتز و فرکانس دو مدل دیگر برابر 400 مگا هرتز است. هر سه مدل دارای 462 پین بوده و بر روی سوکت A نصب میشوند.

پردازنده AMD sempron ک

فناوری تولید این پردازنده 130 نانو بوده و کنترل حافظه کاملا در داخل پردازنده است .این پردهزنده دارای حافظه نهان L1 با ظرفیت 128 کیلو بایت می باشد.برخی از مدل های آن عبارتند از :2200 با فرکانس 1.5 گیگا هرتز و 2400 با فرکانس 1.66 گیگا هرتز و 3100 با فرکانس 1.8 گیگا هرتز.

پردازنده AMD athlon fx :

یک پردازنده 64 بستس است.بنابراین گذرگاه آدرس و داده آن 64 بیتی است.دارای دو مدل fx-51   با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و fx-53 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز است. این پردازنده با فناوری 130 نانو تولید و دارای 105.9 میلیون ترانزیستور می باشد. این پردازنده دارای 128kb حافظه نهان L2 و 152kb حافظه نهان L2 میباشد