مقالات آموزشی- علوم کامپیوتر سبزوار

یام نور سبزوار,پیام نور,دانشگاه,علوم کامپیوتر,پیام نور, نرم افزار,سخت افزار,دانشگاه پیام نور سبزوار,آموزشی,دنلود نرم افزار

مقالات آموزشی- علوم کامپیوتر سبزوار

یام نور سبزوار,پیام نور,دانشگاه,علوم کامپیوتر,پیام نور, نرم افزار,سخت افزار,دانشگاه پیام نور سبزوار,آموزشی,دنلود نرم افزار

کارت صدا Sound Card


کارت صدا Sound Card

کارت صدا یکی از عناصر سخت افزاری رایانه است که باعث پخش و ضبط صدا می گردد. قبل از گسترش کارت های صدا، صدا در رایانه توسط بلند گوهای داخلی ایجاد می شد. این بلند گوها توان خود را از برد اصلی می گرفتند.
استفاده از کارت صدا از اواخر سال
۱۹۸۰ شروع شد. در حال حاضر شرکت های متعددی تولیدات خود را در این زمینه به بازار عرضه می کنند. کارت صوتی همانند کارت گرافیکی بر روی برد اصلی نصب می شود و در پشت آن چند فیش برای میکروفن و بلند گو قرار دارد. وظیفه کارت صدا آماده سازی سیگنال ها جهت پخش و دریافت سیگنال های ورودی از میکروفن و آماده کردن آنها برای ذخیره در رایانه است.
کارت صدا، کارت صوتی نیز نامیده می شود و در بسیاری موارد می تواند اصواتی با کیفیت بسیار عالی تولید کند.
صوت، یک سیگنال آنالوگ است که به صورت موج پیوسته انتشار می یابد. رایانه همواره در حال پردازش سیگنال های آنالوگ است، زیرا این سیگنال ها دائماً در حال تغییرند. در واقع لازم است که سیگنال های آنالوگ به بیت های رقمی (دیجیتال) تبدیل شوند. این عمل توسط وسیله ای به نام
Analog to Digital Convertor ADC)) صورت می گیرد.
سیگنال های دیجیتالی تولید شده مجدداً باید به سیگنال های آنالوگ تبدیل شوند تا بتوانند به وسیله بلند گو پخش شوند. این عمل توسط سخت افزار دیگری به نام
DACصورت می گیرد.


صداهای دیجیتال به فضای زیادی بر روی دیسک نیاز دارد. بنابراین به جای ذخیره صدا آن را ایجاد می کند. این عملیات شبیه سازی صوتی نام دارد و به روش های زیر صورت می گیرد:
FM -1(مدولاسیون بسامد): این روش به صورت کاملاً مصنوعی صدا را ایجاد می کند و برای ساخت آن از دو موج سینوسی استفاده می کند.
۲- جدول موجی (صدای موجی): این روش کم هزینه و واقعی تر است. در این حالت از تمامی وسایل موسیقی نمونه گیری شده است و صدای دیجیتالی تولید شده در یک جدول موج ذخیره شده است. در صورتی که یک برنامه به صدایی احتیاج داشته باشد این جدول موج چه در کارت صدا و چه در دیسک، صدای واقعی را به برنامه می دهد. فایل های صوتی با پسوند Wav در ویندوز صداهای واقعی هستند که از جدول موج استفاده می کنند.
بنابراین آهنگسازان حرفه ای ترجیح می دهند این گونه کارت های صدا را استفاده نمایند. این صداها در تراشه های رام کارت صوتی ذخیره می شوند و در نتیجه بسیاری از تولید کنندگان بزرگ بودن حافظه جدول صوتی را دلیل مرغوب بودن کارت صدا می دادند.
۳- ) MIDIرابط دیجیتالی ادوات موسیقی): این روش برخلاف روش قبلی صدای تولید شده را ضبط نمی کند، بلکه اطلاعات صدا مانند کوک، دوام، بلندی و سایر موارد را ضبط می کند. این اطلاعات در یک قالب استاندارد در فایل ذخیره می شود و یا به یک وسیله موسیقی جهت اجرا ارسال می شود. بنابراین یک فایل MIDI مجموعه ای از دستور العمل ها در مورد چگونگی اجرای نت هاست.

نکته: فایل های
MIDI جهت برقراری ویدئو کنفرانس ها و پخش فیلم در اینترنت به کار می روند.
۴- نمونه سازی فیزیکی:این روش نسبتاً جدید است و بسته به نوع ساز شبیه سازی شده است. با اینکه دارای صدای خوبی است اما بار زیادی بر پردازنده اصلی وارد می سازد.
اجزای تشکیل دهنده کارت صدا
- پردازنده سیگنال های دیجیتال که عملیات مورد نظر را انجام می دهند.
- مبدل آنالوگ به دیجیتال (
ACD) برای صوت ورودی به رایانه
- مبدل دیجیتال به آنالوگ (
DAC)
- حافظه
ROM یا فلش جهت ذخیره سازی اطلاعات
- اینترفیش دستگاه های موزیکال دیجیتالی (
MIDI) جهت اتصال دستگاه های موزیک خارجی
- کانکتورهای لازم جهت اتصال به میکروفن یا بلند گو
- پورت مخصوص بازی برای اتصال
Joystick
کارت های صوتی قدیمی عمدتاً از نوع
ISA بوده اند، اما کارت صداهای امروزی از نوع PCI هستند که بر روی برد اصلی نصب می گردند.
بیشتر مادربردها در حال حاضر کارت صدا را به صورت یک تراشه بر روی برد اصلی دارند.
انواع اتصال کارت صدا به رایانه
- بلند گو (
Speaker)
- یک منبع ورودی آنالوگ (میکروفن ضبط صوت و
CD-Player)
- یک منبع ورودی دیجیتال نظیر
CD-ROM
- یک منبع آنالوگ خروجی نظیر ضبط صوت
- یک منبع دیجیتال خروجی

شنیدن صوت
مراحل شنیدن صوت بر خلاف روش تولید صدا می باشد که در زیر شرح داده شده است:
۱- داده های دیجیتال از هارددیسک خوانده می شود و سپس در اختیار پردازنده اصلی قرار می گیرد.
۲- پردازنده اصلی داده ها را برای DSP موجود بر روی کارت صدا ارسال می کند.
3-
DSP داده های دیجیتال را از حالت فشرده خارج می کند.
۴- داده های دیجیتال غیر فشرده شدن توسط DSP بلافاصله با مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) پردازش و یک سیگنال آنالوگ ایجاد می کنند. این سیگنال های ایجاد شده از طریق هدفن یا بلند گو شنیده خواهد شد.

عملیات کارت صدا

کارت صدا چهار عملیات خاص در ارتباط با صدا انجام می دهد:
- ضبط صدا با حالات متفاوت
- پخش موزیک های از قبل ضبط شده مانند:
MP3، Wav و یا DVD
- ترکیب نمودن صداها
- پردازش صوت های موجود

تولید کنندگان کارت صدا
شرکت های مختلفی کارت صدا را می سازند. مهم ترین این سازنده ها عبارتنداز شرکت های:
Creative-S3- Trident Yamaha- Ensoniq- Cirrus Logic- ِِِDiamond- ESS- Opti 931- Opti 933- 3DJ- 3DX-Genius- Asound
در هنگام خرید کارت صدا به چه نکاتی باید توجه کرد؟
به دلیل این که مادربردهای جدید دارای کارت صدا به صورت سرخود می باشند، بنابر این دیگر نیازی نیست که کارت صدا را به صورت جداگانه خریداری نمود. جز در مواردی که برای کارهای حرفه ای از کارت صدا استفاده می شود.
دو نوع استاندارد اختصاصی برای کارت های صدا وجود دارد. (استاندارد
Adlih و Sound Blaster) اغلب کارتهای صوتی با Sound Blaster سازگاری دارند. با توجه به این که کارت صوتی نباید با این استاندارد به راه انداز خاصی نیاز داشته باشد.
به غیر از استانداردهای ذکر شده، استانداردهای دیگری هم وجود دارند. اکثر برنامه های کاربردی صوتی برای محصولاتی نوشته می شوند که عمومیت دارند. برای همین بیشتر سازندگان، کارت های صوتی خود را تحت این دو استاندارد می سازند.
نکته: بیشتر بازی های تحت داس ازکارت های صوتی با استانداردهای ساوند بلاستر، ساوند بلاستر
۱۶ و ساوند بلاستر پرو استفاده می کنند.
در حال حاضر بیشتر سی دی رام ها دارای فیش ورودی هدفون یا بلند گو هستند. بدین ترتیب می توان از صداهای آن ها استفاده کرد.
اما در صورتی که صدای بهتری می خواهید می توانید ازکارت صدا استفاده نمایید.

انواع رابط ها
جهت دریافت و ضبط از طریق کارت صدا لازم است رابط های زیر وجود داشته باشد:
- رابط ورودی: این رابط برای ورود داده های صوتی استفاده می شود که دارای انواع مختلفی می باشند.
- رابط خروجی: این رابط جهت ارسال سیگنال ها از کارت به وسایل خارج از رایانه به کار می رود. یک سر کابل به کارت صوتی و سر دیگر آن به بلندگو و یا هدفون و سیم های استریو وصل می شود.
_ رابط صوتی ویژه سی دی: این نوع رابط ها جهت ارتباط بین دیسک گردان، سی دی و کارت صوتی می باشد و اگر این ارتباط برقرار نشود دیسک های سی دی صوتی پخش نمی شود و در این حالت صدا تنها از طریق خروجی گوشی(هدفون) شنیده می شود.
رابط میدی بازی: اکثر کارت های صوتی دارای این رابط می باشند. این رابط
۱۵ پایه دارد و D شکل است و می توان به وسیله آن از ارگ های الکترونیکی، موسیقی را دریافت و به صورت فایل بر روی سی دی ذخیره کرد.

پردازنده کارت صوتی
در کارت صداهای جدید تراشه مخصوصی به نام
DSP اضافه شده است. که مخفف Digital Signal Processor می باشد. این تراشه رایانه را از انجام پردازش سیگنال های صدا، پارازیت گیری، فشرده سازی داده ها و موارد دیگر معاف می دارد.

کارت صوتی دوطرفه همزمان
در این نوع کارت صدا داده ها می توانند در دو مسیر همزمان جریان داشته باشند. روی کارت صداهای دوطرفه عبارت
Full doplisk نوشته می شود. بیشتر کارت صداهای جدید دارای این قابلیت می باشند. با این کارت ها برای مکالمه تلفنی بهتر از طریق رایانه استفاده می شود.

حافظه کارت صدا
در بیشتر کارت صداهای نوع آیزا حداقل
۲ مگابایت حافظه رم با نام حافظه نمونه سازی وجود دارد. این نوع حافظه جهت حفظ صداهای جدول موج و صداهایی که خود کارت می سازد استفاده می شود. اما در نوع کارت های پی سی آی احتیاجی به حافظه نمونه سازی نیست. زیرا پهنای باند در این نوع کارت ها بزرگ می باشد و صداها بر روی حافظه اصلی رایانه قرار می گیرد.

استریو فونیک یا مونو فونیک
کارت های مونوفونیک صدا را از یک منبع پخش می کنند که به آن مونو یا یک کاناله می گویند. در صورتی که کارت های استریوفونیک به طور همزمان و از دو منبع مختلف پخش می شود.
بعضی از برنامه های کاربردی صدای استریو را پشتیبانی نمی کنند. کارت های استریو گران قیمت تر از مونو می باشد. بیشتر کارت های صوتی دارای یک ورودی استریو یا دو ورودی مونو هستند.
نکته: در بیشتر کارت های صوتی حداقل
۱۶ بیت لازم است، اما برخی دیگر از ۲۴بیت و بیشتر استفاده می کنند.

صدای سه بعدی
برای استفاده از صدای سه بعدی لازم است از کارت صدا و یا بلندگوی مخصوص و نیز برنامه ای که جلوه های صوتی صدای سه بعدی را مورد پشتیبانی قرار دهد، استفاده نمود.

عیب یابی کارت صدا
- اگر پس از نصب یک کارت صدای جدید در بعضی برنامه ها دچار مشکل صدا شوید، باید تنظیم های برنامه ها را از نو تعیین کنید. لازم است بعضی برنامه ها را دوباره نصب نمود تا با کارت جدید کار کند.
- اگر در بعضی برنامه ها صدا وجود دارد ولی هماهنگ با اعمال روی صفحه نیست لازم است برنامه های دیگر را ببندید تا برنامه در حال اجرا بتواند بر همه منابع دسترسی پیدا کند.
- گاهی اوقات صدای خش خش و یا وزوز از بلندگو پخش می شود دلیل آن مزاحمت کارت های جانبی دیگر می باشد. در این صورت لازم است جای شکاف کارت صوتی را عوض کرد. اگر باز هم اشکال رفع نشد باید کابل های برق نزدیک به کارت صوتی را از آن دور کرد.
- اگر صدایی از بلندگوهای رایانه به گوش نمی رسد اعمال زیر را انجام دهید:
* محل اتصال بلندگو به منبع تغذیه چک کنید.
* پیچ تنظیم بلندی صدا را تنظیم نمایید.
* سیم اتصال بلندگو به کارت را چک کنید.
* صدا را در برنامه های نصاب بررسی نمایید.
* برنامه راه انداز کارت صوتی را دوباره نصب کنید.

 

مختصری درباره اینترنت


مختصری درباره اینترنت

دنیای پیــــشرفته امروز کمتر کسی  را می توان پـــیدا کرد که نام اینـترنت رانشنیده باشد ، امـا واقعا اینترنت چیست ؟ چه کاربردهایی دارد ؟ در این مقاله سعی شده به صورت بسیار مختصر درباره تاریخچه پیدایش اینترنت ، آدرسها (IP) و دامنه ها در اینترنت، خدمات اینترنت ، website ها، پست الکترونیکی Email و نحوه استفاده از آن (به صورت مثال از Free mail hotmail)، و اخبار شبکه ای و... بحث گردد .

  اینترنت منبع جهانی و تجهیزات استفاده از آن :

آیا اینترنت یک بزرگراه اطلاعاتی است ؟ اینترنت بیش از یک بزرگراه اطلاعاتی است ، بزرگراه اطلاعاتی نمی تواند واژه اینترنت را توصیف نماید ؛ یکی از بزرگترین اشتباهات مردم راجع به اینترنت این است که آنرا یک وسیله می دانند و می خواهند آنرا درون جعبه ای قرار دهند و آنرا به جای اینکه مجموعه ای از بخشهای مختلف بدانند یک مکانیزم منفرد می دانند. اغلب مردم این اشتباه را درباره تلفن مرتکب نمی شوند ، درواقع صحبت راجع به سیستم تلفن بدون کلمه « سیستم » غیر ممکن است . به همین ترتیب  باید اینترنت را به عنوان « سیستم اینترنت » در نظر داشت. بنابراین چون اینترنت مانند سیستم تلفن یک سیستم است نمی توان آنرا از کار انداخت ، اگر به هر دلیلی تمام ایستگاههای مسیریاب در نقطه ای از جهان از بین برود کل سیستم خراب نمی شود . اما یکی از تفاوتهایی که در انتقال داده ها در شبکه های وسیع کامپیوتری وسیمها وجود دارد ، شکل اطلاعات است . در تماس تلفنی داده های آنالوگ به صورت رشته منظمی منتقل می گردد در حالیکه اطلاعات در کامپیوتر به صورت دیجیتال پیوسته منتقل می گردد . کامپیوترها به زبان دیجیتالی با هم حرف می زنند یعنی اطلاعات را در غالب یک رشته اعداد ناپیوسته نگهداری و پردازش می کنند ؛ وقتی می خواهیم اطلاعات و داده های کامپیوتر خودمان را از طریق خط تلفن به یک کامپیوتر دیگر ارسال کنیم مودم این اطلاعات عددی را به موج تبدیل می کند (رمز گذاری) از سوی دیگر وقتی که امواج اطلاعاتی به مودم وارد می شود ، مودم این امواج را به صورت اعداد قابل فهم برای کامپیوتر ما تبدیل می کند (رمز گشایی).

برای استفاده از اینترنت به یک سری تجهیزات استاندارد (تجهیزات کلیدی) شامل کامپیوتر ، مودم ، و حساب از یک ISP (شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت ) نیاز دارید. اما تجهیزات اولیه نیز درجای خودشان مهم هستند . به طور کلی هر چه سرعت Cpu ، Modem ، بیشتر باشد بهتر است همچنین  نرم افزاری(مرورگرها) که به زبان اینترنت صحبت می کند و می تواند صفحات وب را نمایش دهد به عنوان مثال Internet Explorer  یا Netscape و ...

اینترنت مجموعه جهانی از شبکه ها و سرویس دهندگان و کامپیوترهاست که از مجموعه مشترکی از پروتکلهای ارتباطی برای آنها استفاده می شود. پروتکلی که برای آرپانت (که در قسمت بعدی در باره آن صحبت می کنیم ) به کار گرفته شد TCP/IP بود که در اینترنت امروزی نیز از آن استفاده می شود.

 تاریخچـه پیدایش اینترنت :

اینترنت زاده آرپانت(دی آرپا) است که توسط    )   Drpaآژانس پروژهای تحقیقاتی پیشرفته سازمان دفاع آمریکا)  در سال 1960 ساخته شد ، آرپانت  طوری سازماندهی شدند که هر کامپیوتر به دو کامپیوتر متصل شود و پیامهای ارسالی از یک نقطه شبکه به هرنقطه دیگر می توانستند از مسیرهای مختلفی بگذرند بنابراین وجود یک قطعی در سیستم موجب بروزمشکلاتی می شد . سرانجام آرپانت با توسعه قراردادهای ارتباطی و اتصال با شبکه های دیگر به اینترنت توسعه یافت . شبکه عمومی که بیشتر توسط دانشمندان و دانشگاهها استفاده می شد و در ابتدا بیشتر دستیابی ها بر پایه متن استوار بود. در سال 1980 مشاوری در موسسه Cern برنامه ای به نام Enqire ساخت که از hotspats برای نگه داشتن رد پای افراد و اطلاعات استفاده می کرد ، او در سال 1989 مقاله ای ارایه کرد که Cern یک سیستم فوق متن می سازد تا ردپای اطلاعات جمع آوری شده را نگه دارد ؛ این سیستم نیز وارد world wide web  شد . سرانجام اولین زبان فوق متـــــن html   در آگــوست 1991  منتشر شد و اغلب مــردم آنرا در حد مرورگــــری مانند  Lynux  تجربه کردند که به کاربر اجازه تغییر قالب اصلی متن و همچنین پرش بین link ها را می داد . Mosaic هرکاری را که Lynux  انجام داده بود بر روی ویندوز مکینتاش با خصوصیت نمایش تصویر انجام داد وتوانست خود را به عنوان یک عنصر توانا در world wide web مطرح سازد  در همان دوران بود که اینترنت در نظر عموم افراد رشد کرد .

 آدرسها و نامهای دامنه در اینترنت :

شماره تلفنهای بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که هرکدام با دیگر متفاوت و منحصر به فرد است . هرکامپیوترموجود در اینترنت نیز شماره منحصر به فردی دارد که IP نامیده میشود . قرارداد اینترنت (IP) با استفاده از آدرس همین IPها کامپیوترهای موجود در اینترنت را شناسایی می کند . آدرس IP از چهار عدد بین 0 تا 255  تشکیل شده است که هر کدام به وسیله نقطه از هم جدا می شوند ، نمونه ای از آدرس IP به صـــــــــورت 35.8.7.9.2.6 اســـت . اما کامپیوترها چگونه آدرس IP می گیرند ؟ سازمانی به نــام « اینترنیک » تهیه کنندگان خدمات( ISP ) گوناگونی به ما می دهند ، ISPها آدرسها را به کامپیوترهای موجود در شبکه توزیع می کنند . همانطور که شماره نلفن افراد زیادی می تواند با 555 شروع شود تمام کامپیوترهایی که به ISP خاصی وصل می شوند می توانند از 35.8 شروع شوند . در واقع اینترنیک آدرسهای IP را به صورت مجموعه ای ارایه می کند .

ممکن است با دیدن آدرس www.companyx.com تعجب کنید و بپرسید چه بر سر آی پی شرکت X آمده است ؟ اینترنت نیز از نام دامنه استفاده می کند تا به آسانی بتوان آدرس آی پی را حفظ کرد ؛ آیا ترجیح می دهید که شماره 192.637.45  را حفظ کنید یا www.companyx.com ؟؟

 کاربردهای اینترنت در دنیای نوین :

اینترنت دو امکان عمده برای انسانها به ارمغان می آورد؛ وب جهانی  world wide web و پست الکترونیکی Email . اما در واقع اینترنت فقط این دو امکان نیست !!  وب و پستهای الکترونیکی تنها مدلهای ارتباطی اند ؛ ظرف چند ساله اخیر مصارف اصلی اینترنت از زمینه تحقیقاتی به جنبه تجاری تبدیل شده است ، از جمله سایر کاربردهای اینترنت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کنفرانس از راه دور ، مناظره عمومــی ، جستجو و یافتن هرچیزی در اینترنت ، یافتن محلها ، فروشگاههای مجازی ، سازمانهای تجاری ، تفریح و سرگرمی ، کتابخانه ها و روزنامه های مجازی ، مسافرتهای مجازی و...

خدمات اینترنت :

امروز اینترنت رشد فوق العاده ای پیدا کرده است و به علت خدماتی که ارایه می دهد کاملا مشهور می باشد، برخی از شناخته شده ترین خدمات موجود در اینترنت شامل موارد زیر است :

·         web  جهانی

·          سرویس دهندگان پروتکل انتقال فایل FTP

·          پست الکترونیکی Email

·          گوفــر Gopher

·         Telnet

 Web جهانی ، ویژگیهای طراحی و مراحل طراحی آن :

اکنون اینترنت و شبکه جهانی وب تمام صنعت کامپیوتر را به معرض امواج ضربه ای خود قرار داده اند و امکان ورود به بازار الکترونیکی را فراهم ساخته است ، این بازار بر شبکه چند رسانه ای ها استقرار یافته است ،  وب به منظره شالوده ای است که چنین بازاری بر آن بنا شده است . شبکه جهانی وب همانند یک شبکه جهانی توزیع « فرارسانه » با ساخــتاری پویا و جذاب « فرامتن » عمل می کند ؛ صفحات وب شامل تصاویر گرافیکی ، متـن ، پیوندها ، طراحی ها و قالب های مختلفی اند.

Web جهانی شامل انبار وسیعی از مستندات فوق متنی است که با استفاده از Html ( Hyper Text Markup language) نوشته شده است ؛ فوق متن، روشی برای معرفی متن ، تصاویر ، صوت و تصاویر ویدویی می باشد که در یک دسته وب غیر ترتیبی به هم پیوند خورده اند .

در آغاز وب یک رسانه ایستا بود. به صورت سیستمی طراحی شد که برای معادله مقاله های تحقیقاتی به کار می رفت و شکل آن مانند یک کتاب الکترونیکی بود با رشد وب ، به قوتهای آن نیز پی برده شد امـروزه

Web جهانی کاربردهای متفاوتی دارد ، سرگرمیها، تجارت ، آموزش ، تبلیغات ، و هزاران کار دیگر در وب جهانی امکان پذیر است . می توانید برای خرید کتاب به سایتهای معروف دنیا مراجعه کنید . اگر به تجارت علاقمندید می توانید گزارش سـالانه ، قیمتهـای فعـلی کالا، موجودی کالا و سایر اطلاعات را به دست آورید . برای تفریح ، سرگرمی و هنر و موسیقی نیز سایتهای متعددی وجود دارد . اگر می خواهید در دانشگاههای دنیا تحصیل کنید سایتهای مربوط به دانشگاههای معروف در اینترنت موجود است آنها را مطالعه و انتخاب کنید . خلاصه هرچه که بخواهید در اینترنت فراوان است فقط کافی است آدرس آنها (URL) را بدانید و به آنها مراجعه کنید .

در دنیای نوین که آنرا دهکده جهانی نامیده اند ، اینترنت نقش مهمی را ایفا می کند و برای حضور در اینترنت و یا به عبارت دیگر ، برای حضـور در دنیا باید صفحات وب مورد نظر را طراحی و در اینترنت انتشار داد . این جمله معروف را شنیده اید که « هرکس تا سال 2000 با کامپیوتر آشنایی نداشته باشد بی سواد است . » اکنون باید این جمله را گفت : « کامپیوتری که در سال 2000 به اینترنت وصل نباشد بی فایده است » بنابراین باید با ارایه صفحات وب حضور خود را در دنیا اعلان کند.

شرکتها ، موسسات معتبر برای معرفی خود به دنیای نوین ، سایت وب طراحی کنند . این موسسات باید تخصصهای خود را به همراه مشخصات محصولات در سایت وب عرضه کنند . مراکز عمده فروشی ، خرده فروشی باید سایتهای خاص خودشان را داشته باشند . اگر جایی در عصر حاضـر فاقد وب سایت باشد از قافله عقب مانده است . خلاصه اینکه هرکسی برای اعلام حضور در دنیای نوین باید سایت وبی برای خودش داشته باشد. وقتی شما در اینترنت حضور داشته باشید ، افراد موجود در اینترنت می توانند با شما تمـاس حاصل کنند ولی اگر در اینترنت حضور نداشته باشید با دنیا بیگانه اید.

اما ویژگیهای یک طراحی خوب چیست ؟ به طور کلی می توانیم ویژگیهای زیر را برای یک طراحی خوب در نظر بگیریم : ارضا مخاطب ، سادگـی ، نظم و ترتـیب ، ترکیب و هماهنگی ، سهـولت کار کردن .

بر اساس تجربیات و مشاهدات به دست آمده شاید بتوان مراحل طراحی صفحات وب (که چندان ساده نیست) را به مراحل زیر تقسیم کرد :

توجه به مخاطب ، تعریف توابع و ساختارهای مورد نظر ، خلـق یک طراحی تصویری ، تنظیم محتویات با توجه به عناصر تصویری ، طراحی و تست پوسته عملیاتی ، تعیین محتویات صفحه ، تست و ارزیابی صفحه ، انتشار صفحه وب در اینترنت .

 اصطلاحات وب جهانــی :

مهمترین اصطلاحات جهانی عناصری مانند کارگزارها و صفحات ، اتصال سریع ، پیوندها و غیره اند در زیر به چند اصطلاح مهم می پردازیم :

·     سایت وب : همانطور که قبلا نیز گفتیم مجموعه ای از اسناد وب جهانی است که شامل صفحه اصلی بسیاری از صفحات مربوط به آن سایت است

·          صفحه اصلی(HomePage) : اولین صفحه ای است که برای سایت وب شخصی یا سازمانی ظاهر می شود.

·     پیوند(Link) : با استفاده از پیوند می توان از بخشی از یک سند به بخش دیگر آن رفت و یا به منابع دیگر متصل شد . معمولا پیوندها با رنگ خاصی ظاهر می شود که با کلیک کردن روی آن می توان به بخش دیگری در صفحه رفت.

 

پروتکل انتقال فایل FTP :

متداولترین پروتکلی که برای ارسال فایلهای بین کامپیوترها به کار می روند FTP ها هستند. FTP  امکان انتقال فایلهای متنی و باینری را می دهد .

صدها سیستمی که به اینترنت وصل هستند هرکدام بایگانیها یا آرشیوهایی از پرونده های کامپیوتری را دارند که دسترسی به آن برای همگان آزاد است . بسیاری از این آرشیوها شامل برنامه های مجانی یا ارزان قیمت است که تقریبا در هر کامپیوتری قابل استفاده است .

اگر مایلید نرم افزار ارتباطی دیگری برای کامپیوتر IBM خود تهیه کنید و با دوست دارید با کامپیوترهای آمیگای خود بازی جدیدی بکنید می توانید این برنامه ها را از طریق اینترنت بدست آورید.

پشتیبان پروتکل انتقال فایل (FTP) یکی از روشهای پشتیبانی از شبکه راه دور می باشد این پروتکلی است که امکان انتقالهای ساده فایل مستندات را فراهم مِی آورد. سرویس دهندگان FTP وجود دارند که مقادیر متنابهی اطلاعات ذخیره شده را به صورت فایل ارائه می دهند .

داده ها در این فایلها نمی توانند مستقیما در دسترس قرار گیرند در عوض کل فایل باید از سرویس دهنده فایل به سرویس دهندگان محلی منتقل شود.

به علت تعداد زیاد سایتهایی که از انتقال فایل با استفاده از FTP پشتیبانی می کنند مراقبت از اینکه کدام کامپیوترمدام فایل را داراست دشوار می شود . پروتکلی به نام Archie معمول شده است که به عنوان تسهیلات جستجوی محاوره ای عمل می کند.

 پســت الکترونیـکی  Email :

امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت پست الکترونیکی که  یکی از رایج ترین سرویسهای این شبکه می باشد رواج و گسترش زیادی یافته است ، به طوریکه در سال 1999 طبق آمار به دست آمده در هفته 70 میلیون پیغام Email در جهان رد و بدل شده است و روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان این سرویس افزوده می شود . سرعت بسیار بالا، ضریب امنیتی مناسب و بسیاری از مزایایی که این سرویس دارا می باشد سبب  شده است که این ابزار قوی و مناسب ، نامه های کاغذی را کم کم از میدان خارج نماید و به صورت یک سرویس همگانی مورد استفاده  اکثـر مردم قرار گیرد . امروز Email بهترین ابزار ارتباط افراد در سراسر جهان می باشد ؛ چرا که علیرغم سرعت بالا ، ارزان قیمت و Offline است ، یعنی بر خلاف تلفن نیازی نیست که گیرنده پیام در هنگام دریافت آن در مقصد حضور داشته باشد به عبارتی پست اکترونیکی  Email راه ارتباط شخصی شما با اینترنت است همه میلیونها کسانی که در سراسر جهان به اینترنت متصـلـند دارای آدرس خاص پست الکترونیکی خود هستند.

یکی از قراردادهای مهم در نامه نگاری آدرس دهی است ؛ شما در آدرس دهی یک نامه از قراردادهای مشخصی تابعیت می کنید مثلا ابتدا نام کشور، سپـس نام استان یا ایالت آنگاه نام شهر یا محله و... ، به همین ترتیب از یک ناحیه شروع می کنیم تا به جزئی ترین ناحیه ممکن که همان پلاک منزل یا صندوق پستی برسیم .حال ببینیم نحوه آدرس دهی در پست الکترونیکی چگونه است ؛ فرم کلی آدرسهای Email به صورت زیر است :

UserName@Domain

علامت @ (ات ساین) خوانده می شود، این آدرس بیان می کند که کاربر در فلان حوزه مزبور (Domain) دارای آدرس ایمیل می باشد. فرض کنید آدرس فردی به این صورت باشد : Admin@hotmail .com

این آدرس نشان می دهد فردی به نام کاربری Admin در حوزه ای به نام hotmail.com  دارای اکانت پست الکترونیکی می باشند. می توان از روی آدرس حوزه (Domain) کاربر اطلاعاتی درباره آن حوزه به دست آورد. اما به طور کلی شما از حوزه (Domain) آدرسهایی با شکل مشابه آدرسی که مثال زدیم دوچیز را به راحتی می فهمید : یکی حوزه سطح بالا و دیگری نام کامپیوتر سرویس دهنده (Server) و البته با نگاهی به عبارت مندرج در سمت چـپ علامت @ ، نام کاربری فرد،افراد،شرکت و ... که دارای آن حساب Email می باشد.

اساس کار پست الکترونیکی شبیه پست معمولی است در اینجا نیز شما به آدرس دیگران نامه ارسال می کنید و آنها نیز به نوبه خود به آدرس شما نامه می نویسند . با پست الکترونیکی هم می توان مانند پست معمولی مشترک مجلات یا روزنامه ها شد و آنها را دریافت کرد.

درقسمت آخر این مقاله به طور کامل درباره نحوه استفاده از سرویس رایگان پست الکترونیکی hotmail صحبت خواهیم کرد.

 اخبار شبکه ای :

پروتکل انتقال اخبار شبکه ای (NNTP) تعریف شده است . اخبار شبکه ای USENET استفاده معمول از NNTP می باشد که تابلوی اعلانات اتاقهای مباحثه و اخبار شبکه ای را ارائه می دهد.

اخبار شبکه ای سیستم بزرگی با بیش از 5000 اتاق کنفرانس در جریان است که گروههای خبری نامیده می شود و در طول روزها 24 ساعته می باشد. برای دسترسی به این گروههای خبری باید برنامه خاصی از اینترنت را در کامپیوتر خود بار کنید .

مباحثات گروههاو اتاقها می توانند منابع عالی اطلاعات و مشارکت در مسائل فنی باشند ، آنها می توانند منابعی برای اطلاعات در زمینه مسافرت ، سرگرمی ، تفنن و مباحث زنده سیاسی نیز باشند .

 گوفــــر Gopher :

در حالیکه FTP برای انتقال فایلها به خوبی کار می کند وسایل ارتباطی خوبی برای سیستم های فایل که در چند کامپیوتر پخــش شده اند ارائه نمی دهد سیستم انتقال فایل بهنگامی نام Gopher به این مساله پاسخ می دهد. Gopher ابزاری با استفاده از وسیع در اینترنت می باشد. این یک برنامه بر اساس منوها می باشد که امکان می دهد اطلاعات را بدون شناخت اینکه مطالب در کجا قرار گرفته اند را مرور کنید. این سیستم امکان جستجوی سریع منابع را به شما می دهد و سپــس کمک می کند تا مطالب برای شما ارسال گردد.

 TelNet :

Telnet یکی از پروتکهای اینترنت می باشد ، شما می توانید از تل نت برای آنکه به صورت ترمینال راه دور برای میزبان اینترنت عمل کند استفاده نمایید. وقتی به میزبان اینترنت متصل می شوید کامپیوتر شما مثل اینکه صفحه کلید شما به کامپیوتر راه دور متصل می باشد عمل می کند. با این امکان شما می توانید برنامه های روی کامپیوترتان را در گوشه دیگری از جهان اجرا کنید ، دقیقا مثل اینکه مقابل آن نشسته اید.

 Free Email (Hotmail) :

همانطور که قبلا گفتیم یکی از رایجترین سرویسهای اینترنت ، پست الکترونیکی (( Email  است یکی از شرکتهای سرویس دهنده Email رایگان، Hotmail است که اغلب استفاده کنندگان از اینترنت  حداقل دارای یک صندوق پستی از این سرویس دهنده می باشند . البته Yahoo! ، Altavista ، Lycos و... نیز دارای چنین سرویسهایی می باشند ،  ما دراینجا نحوه استفاده از پست الکترونیکی Hotmail را به اختصار بیان خواهیم کرد ؛ قابل ذکر است سایر سرویس دهندگان نیز کم و بیش دارای همین مراحل هستند .

پس از اتصال به اینترنت و اجرای برنامه (IE) Internet Explorer Browser در نوار آدرس ، آدرس سایت سرویس دهنده (hotmail) را به صورت www.hotmail.com  تایپ می کنیم ، پس از مدتی در صورتیکه اشکالی رخ ندهد صفحه اصلی hotmail در IE بار خوهد شد –

( نکته: می توانیم در IE ،  HomePage خود را سایت Hotmail تعریف کنیم: Tools / Internet option… / HomePage  دراین صورت پس از اتصال به اینترنت و بازکردن IE صفحه Hotmailبرای شما به نمایش در می آید) در صورتیکه برای اولین بار وارد این سایت شده اید و قصد ایجاد یک صندوق پستی شخصی را دارید روی Sign Up for an Email Account کلیک کنید ؛ پس از مدتی صفحه مشخصات روی صفحه  IE ظاهر خواهــد شد در این حالت شما بایستی به 16 سوال Hotmail به صورت کامل پاسخ دهید این سوالات شامل نام ، نام خانوادگی ، زبان، شهر ، جنسیت ، نام پیشنهادی شما برای صندوق پســتی و رمز عـبور جهـت ورود به صـــندوق خود خواهد بــــود پس از اتمام کار روی دکمه I Agree کلیک کنید ( تذکر: کلمه رمز خود را به خاطر بسپارید و از دراختیار دادن آن به دیگران خودداری کنید ) پس از انجام این مرحله  در صورتیکه پاسخهای شما فاقد ایراد بود و همچنین نام صندوق پیشنهادی شما ( E-mail Address) تکراری نبود به مرحله بعـدی خواهید رفت در غیر این صورت مجددا تلاش کنید .....

حال به صفحه اصـــلی Hotmail باز میگردیم ، هم اکنون شما دارای یک آدرس ایمیل هستید در کادر Sign-In Name  نام صندوق پستی خود را تایپ کنید .سپس در کادر Password  رمز عبور را وارد کنیـد ( توجه داشته باشید که رمز عبور به صورت ستاره و یا دایره نمایش داده خواهد شد ) سپس روی دکمه Sign In کلید کنید . در صورتیکه رمز و آدرس وارده شما صحیح باشد پس از مدتی شما به درون صندوق پستی خود وارد می شوید پس از ورود به صندوق پستی نام صندوق پستی و مقدار فضای اشغالی صندوق به درصد مشهود خواهد بود.

در صورتیکه قصد خواندن نامه یا نامه ها را داشته باشیم روی Inbox کلیک می کنیم در این صورت صفحه ای  بر روی صفحه IE ظاهر خواهد شد. این صفحه حاوی اطلاعاتی در خصوص صندوق پستی شما می باشد .

 با علامتدار کردن این نامه (درکنار نام فرستنده) و کلیک کردن روی گزینه Delete  این نامه از صندوق پستی ما حذف خواهد شد ؛ برای مطالعه نامه کافی است روی نام فرستنده نامه کلیک کنیم . پس از کلیک کردن ؛ متن نامه ارسالی در بالای این صفحه مشخصات تفضیلی از نامه ظاهر می گردد  ؛ مثلا  نام و آدرس فرستنده نامه ، نام و آدرس گیرنده نامه ، عنوان و تاریخ و ساعت ارسال نامه و همچنین نام و اندازه فایل ضمیمه (در صورت وجود) می باشد.

پس از مشاهده نامه می توانیم با کلیک کردن روی Reply آنرا به فرستنده پاسخ دهیم ؛ یا با کلیک کردن روی Reply All پاسخمان را به  تمامی دریافت کنندگان ارسال کنیم همچنین  با کلیک روی Forward امکان ارسال عین نامه  برای دیگران فراهم می شود ونهایتا با استفاده از گزینه Delete  امکان حذف نامه میسر می شود. ( نکته – در اکثر سرویسهای پست الکترونیکی رایگان در صورتیکه صندوق پستی بعد از یک مدت زمان معین (اکثرا 30 روز) چک نشود ، صندوق پستی شما به طور کامل حذف خواهد شـــد )

 در صورتیکه قصد نوشتن یک نامه را دارید از هرصفحه صندوق پست روی Compose کلیک کنید :

ر مقابل عبارت to آدرسی را که می خواهید پیغام را به آن بفرستید درج نمایید. درمقابل Subject موضوع  پیغام خود را ذکر کنید ، سعی کنید حتما برای هر پیغام خود موضوعی تعیین  کنید تا گیرنده پیغام بهتر بتواند در خواندن پیغام ها تصمیم بگیرد. گاهی اوقات ذکر موضوع پیغام خیلی مهم است.

عبارت Cc و Bcc. عبارت Cc که مختصر شده Carbon Copy می باشد کاری شبیه کاغذ کاربن درنامه های کاغذی را انجام می دهد. یعنی رونوشتهایی از پیغام شما را به افراد دیگری ارسال می نماید ، فرض کنید می خواهید یک پیغام را برای چند نفر بفرستید برای این کار آدرس افراد دیگری را که می خواهید پیغامها را به آنها بفرستید در مقابل Cc درج نمایید. برای جدا کردن آدرسهای مختلف از سمی کالن ; استفاده می کنیم . توجه کنید که در این حالت گیرندگان پیغام شما متوجه می شوند که شما اصل و کپی آن پیغام را به چه کسانی ارسال نموده اید.گاهی اوقات لازم می شود که شما این مطلب را از گیرنده پیام مخفی نمایید. برای این منظور از Bcc استفاده کنید. برای ارسال یک فایل از گزینه Add/Edit Attachments استفاده می کنیم ، البته ذکر این نکته ضروری است که  حجم فایل ارسالی نباید زیاد باشد .

 پس از اتمام این مراحل متن نامه را نوشته و روی کلید Send کلیک کنید ، پس از اتمام عملیات  در صورت موفقیت در ارسال یا عدم ارسال نامه ، سرویس دهنده شما را ازوضعیت ارسال نامه مطلع می کند.

  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و ماخذ :

1- خودآموز استفاده از اینترنت ـ تالیف : آدام گافین 

2- همه چیز درباره پست الکترونیکی  ـ تالیف احمد کاظمی ، روزبه ذبیح اللهی

 

 

ریزپردازنده


ریزپردازنده

ریزپردازنده واحد پردازش مرکزی یا مغز رایانه می باشد. این بخش مدار الکترونیکی بسیار گسترده و پیچیده ای می باشد که دستورات برنامه های ذخیره شده را انجام می دهد. جنس این قطعه کوچک (تراشه) نیمه رسانا است. CPU شامل مدارهای فشرده می باشد و تمامی عملیات یک میکرو رایانه را کنترل می کند. تمام رایانه ها (شخصی، دستی و...) دارای ریزپردازنده می باشند. نوع ریزپردازنده در یک رایانه می تواند متفاوت باشد اما تمام آنها عملیات یکسانی انجام می دهند.

تاریخچه ریزپردازنده
ریزپردازنده پتانسیل های لازم برای انجام محاسبات و عملیات مورد نظر یک رایانه را فراهم می سازد. در واقع ریزپردازنده از لحاظ فیزیکی یک تراشه است. اولین ریزپردازنده در سال
۱۹۷۱ با نام Intel ۴۰۰۴ به بازار عرضه شد. این ریزپردازنده قدرت زیادی نداشت و تنها قادر به انجام عملیات جمع و تفریق ۴ بیتی بود. تنها نکته مثبت این پردازنده استفاده از یک تراشه بود، زیرا تا قبل از آن از چندین تراشه برای تولید رایانه استفاده می شد. اولین نوع ریزپردازنده که بر روی کامپیوتر خانگی نصب شد. ۸۰۸۰ بود. این پردازنده ۸ بیتی بود و بر روی یک تراشه قرار داشت و در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه گردید. پس از آن پردازنده ای که تحول عظیمی در دنیای رایانه بوجود آورد ۸۰۸۸ بود. این پردازنده در سال ۱۹۷۹ توسط شرکت IBM طراحی و در سال ۱۹۸۲ عرضه گردید. بدین صورت تولید ریزپردازنده ها توسط شرکت های تولیدکننده به سرعت رشد یافت و به مدل های ۸۰۲۸۶، ۸۰۳۸۶، ۸۰۴۸۶، پنتیوم ۲، پنتیوم ۳، پنتیوم ۴ منتهی شد.
این پردازنده ها توسط شرکت
Intel و سایر شرکت ها طراحی و به بازار عرضه شد. طبیعتاً پنتیوم های ۴ جدید در مقایسه با پردازنده ۸۰۸۸ بسیار قوی تر می باشند زیرا که از نظر سرعت به میزان ۵۰۰۰ بار عملیات را سریعتر انجام می دهند. جدیدترین پردازنده ها اگر چه سریعتر هستند گران تر هم می باشند. کارآیی رایانه ها بوسیله پردازنده آن شناخته می شود. ولی این کیفیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد نه کارآیی کل رایانه را. به طور مثال اگر یک رایانه در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پروسسور پنتیوم ۴ آن ۲۴۰۰ کیگاهرتز است، ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند. اما این سرعت بستگی به هارددیسک نیز دارد. یعنی این که پروسسور جهت انتقال اطلاعات زمان زیادی را در انتظار می گذراند.
پروسسورهای امروزی ساخت شرکت
Intel، پنتیوم ۴ و سلرون هستند. پروسسورها با سرعت های مختلفی برحسب گیگاهرتز (معادل یک میلیارد هرتز با یک میلیارد سیکل در ثانیه است) برای پنتیوم ۴ از ۴/۱ گیگاهرتز تا ۵۳/۲ متغیر است و برای پروسسور سرعت از ۸۵/۰ گیگاهرتز تا ۸/۱ گیگاهرتز است. یک سلرون همه کارهایی را که یک پنتیوم ۴ انجام می دهد را می تواند انجام دهد اما نه به آن سرعت.

پردازنده دو عمل مهم انجام می دهد:
۱- کنترل تمام محاسبات و عملیات
۲- کنترل قسمت های مختلف
پردازنده در رایانه های شخصی به شکل یک قطعه نسبتاً تخت و کوچک به اندازه
۸ یا ۱۰ سانتی متر مربع که نوعی ماده، مانند پلاستیک یا سرامیک روی آن را پوشانده است تشکیل شده در واقع فرآیند بوجود آمدن این مغز الکترونیکی به این گونه می باشد که از سیلیکان به علت خصوصیات خاصی که دارد جهت ایجاد تراشه استفاده می شود. بدین گونه که آن را به صورت ورقه های بسیار نازک و ظریف برش می دهند و این تراشه ها را در درون مخلوطی از گاز حرارت می دهند تا گازها با آنها ترکیب شوند و بدین صورت طبق این فرآیند شیمیایی سیلیکان که از جنس ماسه می باشد به فلز و بلور تبدیل می شود که امکان ضبط و پردازش اطلاعات را در بردارد. این قطعه کار میلیونها ترانزیستور را انجام می دهد.
پردازنده وظایف اصلی زیر را برای رایانه انجام می دهد:
۱- دریافت داده ها از دستگاه های ورودی
۲- انجام عملیات و محاسبات و کنترل و نظارت بر آنها
۳- ارسال نتایج عملیات با دستگاه های خروجی
پردازنده مانند قلب رایانه است و از طریق کابلهای موجود با واحدهای دیگر مرتبط می شوند.
در واقع از نظر فنی عملکرد پردازنده با دو ویژگی تعیین می شود:
۱- طول کلید- تعداد بیت هایی که یک پردازنده در هر لحظه پردازش می کند و طول این کلمات معمولاً ۴ و ۸ و ۱۶ و ۳۲ و یا ۶۴ بیتی می باشد.
۲- تعداد ضربان الکترونیکی که در یک ثانیه تولید شده است و با واحد مگاهرتز سنجیده می شود.
محل قرارگیری پردازنده ها بر روی مادربرد می باشد. بنابراین بایستی هماهنگی لازم بین مادربرد و پردازنده وجود داشته باشد. این هماهنگی باعث بالا رفتن عملیات رایانه می شود. در غیر این صورت نتیجه خوبی بدست نمی آید.
نکته: بر روی پردازنده حروف و ارقامی دیده می شود که در واقع نشان دهنده شماره سریال ها ،سرعت، ولتاژ، مدل، نسل و نام سازنده آن می باشد. با توجه به نوع دستورالعمل ها یک ریزپردازنده با استفاده از واحد منطبق و حساب خود (
ALU) قادر به انجام عملیات محاسباتی مانند جمع و تفریق و ضرب و تقسیم است. البته پردازنده های جدید اختصاصی برای انجام عملیات مربوط به اعداد اعشاری نیز می باشند. ریزپردازنده قادر به انتقال داده ها از یک محل حافظه به محل دیگر می باشند و می توانند تصمیم گیری نمایند و از یک محل به محل دیگر پرش داشته باشد تا دستورالعمل های مربوط به تصمیم اتخاذ شده را انجام دهد.

شرکت های تولید کننده پردازنده
با توجه به این که پردازنده ها دستورهای خاصی را می پذیرند و برنامه های خاصی را اجرا می کنند، طبیعتاً پردازنده های گوناگونی وجود دارند. این پردازنده ها توسط شرکت های مختلفی تولید می شوند. بعضی از آن ها مشابه و سازگارند و برخی دیگر ناسازگار. معروف ترین این شرکت ها عبارتنداز:
Intel- IBM- AMD- Cyrix- Motorola- IDT- IIT- NEC- Nexgen- Rise- Metaflow- Chips & Technology معمولاً بر روی هر CPU نام شرکت تولید کننده نوشته می شود، ممکن است شماره آن نیز همراه با حرف اول و یا دو حرف اول تولید کننده نوشته شود.

نسل های پردازنده ها
مهم ترین عامل شناسایی پردازنده ها، نوع آنها می باشد که با شماره و یا نام اختصاصی مشخص می شود. از بین پردازنده های تولید شده نوع اینتل و موتورولا متداولتر از بقیه هستند. موتورولا پردازنده خود را به صورت
۸۶xxx یا نام اختصاصی و اینتل به صورت ۸۰x86 یا نام اختصاصی خود به بازار معرفی نمودند. بدین صورت x می تواند یک عدد دلخواه یک رقمی باشد که هر چه مقدار آن بیشتر باشد در نتیجه رقم آن بزرگ تر بوده و پردازنده جدید تر، سریعتر و کاراتر می باشد. قبل از پردازنده پنتیوم پردازنده ها یک شماره ۵ رقمی داشتند که دو رقم سمت چپ معمولاً نام پردازنده و سه رقم سمت راست نسل پردازنده رامشخص می کنند.
برخی سازندگان دیگر به جای شماره از نام های اختصاصی مانند
K5 و K6 استفاده می نمودند.
مدل پردازنده
هر کدام از نسل های مختلف پردازنده ها دارای انواع متفاوتی می باشند که برای کارهای خاصی ساخته شده اند. به عنوان مثال پردازنده های
۸۰۴۸۶ داری انواع (SX- SLC- DX- DX2- DX3- DX4- DX5) می باشد که در آن DX اولین پردازنده با یک کمک پردازنده است که دارای ۸ کیلوبایت حافظه زمان اولیه می باشد و سرعت آن۵۰ برابر ۸۰۸۸ است، در صورتی که SX فاقد کمک پردازنده می باشد. نسل پنجم پردازنده اینتل دارای مدل های (کلاسیک، MMX) می باشد. نسل ششم پردازنده اینتل دارای مدل های (IIT,II ,PRO Celeron ) هستند. نسل هفتم پردازنده های اینتل دارای مدل های ایتانیوم۶۴ بیتی با سرعت یک گیگاهرتز) می باشد.

سرعت پردازنده
یکی از مواردی که مستقیاً روی کارآیی پردازنده اثر می گذارد سرعت آن است که معمولاً بر روی آن نوشته می شود. هر چه پردازنده سریعتر باشد اطلاعات را سریعتر پردازش می کند. سرعت پردازنده ها بر حسب مگاهرتز بیان می شود و یک مگاهرتز، معادل یک میلیون چرخه در ثانیه است. بعضی تولید کنندگان سرعتی که بر روی پردازنده می نویسند واقعی نیست، بلکه آنها توانمندی پردازنده در مقابل اینتل را می سنجند و به آن سرعت معادل پنتیوم می گویند. عوامل مؤثر در کارآیی پردازنده فرکانس ساعت یا سرعت ساعت است که معمولاً به دو صورت می باشد:
۱- سرعت ساعت داخلی: در این حالت پردازنده عملیات داخلی خود را براساس این ساعت انجام می دهد، این سرعت برابر سرعتی است که بر روی پردازنده ذکر شده است. در هنگام فروش نیز این سرعت را معرفی می کنند. مانند:P4/2.2Ghz
2- سرعت ساعت خارجی (سرعت گذرگاه سیستم): این سرعت درواقع مدار الکترونیکی است که خارج از تراشه قرار دارد و به پایه های مربوط به ساعت وصل می شود. اطلاعات خارج از پردازنده مانند اطلاعات حافظه اصلی رایانه بر این اساس سنجیده می شود.

ولتاژ پردازنده
در ابتدای ساخت پردازنده ها از ولتاژ
۵ ولتی به صورت استاندارد استفاده می شد، اما پس از ورود پردازنده های «۴۸۶ دی ایکس ۴» و «پنتیوم» از ولتاژهای پایین تر مانند ۸/۲ و ۳/۳ نیز استفاده می شود.

جایگاه پردازنده
پردازنده معمولاً بر روی شبکه ای از سوراخ های کوچک بر روی مادربرد قرار می گیرد. به طور کلی تراشه گیر، محلی برای نصب پردازنده یا هر نوع آی سی است.
پردازنده معمولاً روی مادربرد لحیم نمی شود تا بتوان آن را ارتقا یا تعویض نمود.

گرماگیر پردازنده
پردازنده ها در زمان کار کردن گرمای زیادی تولید می کنند و اگر این گرما دفع نشود ممکن است پردازنده بسوزد. برای خنک نگه داشتن پردازنده از چند روش استفاده می کنند:

۱ - استفاده از Fan : قرارگیری یک پنکه کوچک بر روی پردازنده باعث حرکت هوا و هدایت گرما به بیرون می شود. معمولاً در جعبه اصلی رایانه پنکه ای برای بیرون بردن گرما وجود دارد. با این حال قرار دادن یک پنکه کوچک پردازنده را بهتر خنک می کند و کارآیی رایانه بالا می رود. بعضی از پنکه ها برای اتصال به پردازنده دارای یک گیره می باشد که باید توجه نمود در هنگام نصب نباید به مادربرد برخورد کند.
2 - استفاده از گرماگیر: گرماگیر وسیله ای فلزی است که حرارت تولید شده را به وسیله یک قطعه الکتریکی جذب و به بیرون می فرستد. گرماگیر دارای پره های فلزی یا سرامیکی است.
3 - استفاده از مواد پرکننده: این مواد بین پردازنده و پنکه قرار می گیرد و باعث خنک شدن پردازنده می شود. این ماده با نام چسب نیز شناخته می شود.

پردازنده های تقلبی
جهت تشخیص پردازنده های تقلبی از اصل می توان از روش های زیر استفاده نمود:

1. روش چشمی: کج بودن نوشته های روی پردازنده - کم رنگ بودن نوشته ها - وجود خراش - وجود رنگ پریدگی
چاپ قبلی - کوچک و بزرگ بودن حروف و عددها
1. شماره سریال: جهت دریافت شماره سریال های واقعی می توانید از برنامه
ID CPUاستفاده نمایید و یا به سایت پردازنده مربوطه متصل شوید.
2. اطلاعات بایوس.
3. اطلاعات برنامه های عیب یاب.

خرابی پردازنده ها

یکی از علت های خوب کار نکردن رایانه می تواند خرابی پردازنده باشد که البته در اولویت قرار ندارد یعنی درصد خراب شدن آن بسیار کم می باشد. برنامه ای به نام پست خطای پردازنده را اعلام می کند که آن را با زدن بوق های پشت سر هم بیان می کند.
برنامه دیگر در این رابطه
Ndiags نورتن می باشد که پردازنده را تست و کنترل می کند.

منبع:

راهنمای جامع و کاربردی سخت افزار کامپیوتر های شخصی - نویسنده : تورج صارمی

 

BIOS چیست


BIOS چیست و چگونه کار مى کند؟

کى از متداول ترین کاربردهاى Flash memory در سیستم ابتدایى ورودى / خروجى (basic input/output system)  کامپیوتر است که معمولاً به BIOS شناخته مى شود. وظیفه BIOS که تقریباً روى هر کامپیوترى وجود دارد،آن است که مطمئن شود تمام قطعات و اجزاى سخت افزارى یک  کامپیوتر  در  کنار یکدیگر  به درستى  کار مى کنند . هر  کامپیوترى در قلب  خود  براى  پردازش درست اطلاعات  شامل  یک

میکروپروسسور است . میکروپروسسور قسمت  سخت افزارى  کار است. براى  انجام درست کار ،  به نرم افزار نیز  احتیاج است.  هر  کاربرى با دو نوع نرم افزار آشنا است:سیستم عامل و نرم افزارهاى

کاربردى. BIOS  نوع سوم نرم افزارى است که  کامپیوتر  شما  براى  اجراى درست به آن نیازمند است.

BIOS چه کارى انجام مى دهد:

نرم افزار BIOS مجموعه اى از وظایف مختلف را بر عهده دارد، ولى مهم ترین آنها اجراى سیستم عامل است. وقتى یک کامپیوتر روشن مى شود، میکروپروسسور سعى مى کند اولین دستورات را اجرا کند. ولى نکته در این است که این دستورات باید از جایى به میکروپروسسور اعلام شود. گرچه سیستم عامل روى هارد وجود دارد، ولى میکروپروسسور نمى داند اطلاعات در آنجاست. BIOS  دستورات اولیه را براى این دسترسى به میکروپروسسور اعلام مى کند.

برخى دیگر ازکارهایى که BIOSانجام مى دهد، عبارتند از:
ـ امتحان آن که تمام سخت افزارها روشن هستند، به جهت مطمئن شدن که همه چیز درست کار مى کند.
ـ فعال کردن
BIOSهاى احتمالى سایر سخت افزارها
ـ مدیریت ابزارهاى ورودى و خروجى کامپیوتر به صورتى که سیستم عامل بتواند با آنها کار کند، مثل کیبورد و مانیتور.

BIOS نرم افزار مخصوصى است که دسترسى سخت افزارهاى مختلف را براى سیستم عامل شما مهیا مى کند. معمولاً این نرم افزار روى یک چیپ Flash memory روى motherboard ذخیره مى شود، ولى ممکن است نوع چیپ از مدل هاى دیگر (Read Only Memory) ROM نیز باشد.

اولین کارى که یک BIOS انجام مى دهد، چک کردن اطلاعاتى است که روى یک رم ۶۴ بیتى که در چیپ CMOS قرار دارد. COMS اطلاعات دقیقى مربوط به سیستم شما را ارائه مى کند و بر اساس تغییرات، سیستم شما نیز قابل تغییر نیز هست.

هر گاه کامپیوتر خود را روشن مى کنید، اولین چیزى که مى بینید، عملیاتى است که نرم افزار شما انجام مى دهد. در بسیارى از کامپیوترها، BIOS اطلاعاتى مثل حجم حافظه رم، نوع هارد و غیره را نمایش مى دهد.

یکى دیگر از کارهایى که BIOSانجام مى دهد، فعال کردن کارت گرافیکى است. بعد از آن چک مى کند که آیا کامپیوتر reboot شده است و یا تازه روشن شده است.

اگر تازه روشن شده باشد، رم با نوشتن و خواندن اطلاعات از تمام آدرس هاى حافظه چک مى شود. بعد از آن پورت هاى مختلف (USB,PS/2) براى وجود کیبورد و موس چک مى شوند وبعد از آن به دنبال کارت هاى PCI مى گردد. اگر در این مرحله مشکلى وجود داشته باشد، BIOS آن را به صورت بوق هاى متوالى و یا به صورت متنى به اطلاع کاربر مى رساند.

بعد از این مرحله است که اطلاعاتى مثل CPU، فلاپى و هارد، رم، نسخه و تاریخ BIOS، نمایش داده مى شوند.

بعد از این مرحله نوبت به چک کردن ابزارهایى است که در CMOS به عنوان ابزارهاى boot معرفى شده اند. منظور از boot پروسه اجراى سیستم عامل است. BIOS سعى مى کند که به ترتیب از اولین ابزار براى boot کردن استفاده کند.

شما به عنوان کاربر مى توانید وارد CMOS شده و آن را تغییر دهید. براى این کار معمولاً در همان ابتدایى که کامپیوتر روشن مى شود باید یک دکمه به خصوص را فشار داد که معمولاً Delete است.

برخى از بخش هاى استانداردى که در هر CMOS دیده مى شوند عبارتند از: تاریخ و روز سیستم، ترتیب Boot، تنظیمات مربوط به هارد، درایو CD و فلاپى درایو، گذاشتن اسم رمز براى کامپیوتر و مدیریت انرژى.

در اعمال تغییرات دقت کنید، چرا که یک تغییر غلط ممکن است باعث شود کامپیوتر bootنشود و یا یکى از اجزاى آن کار نکند. بعد از اعمال تغییرات ذخیره تغییرات را فراموش نکنید، ضمن آنکه معمولاً مى توان حالات BIOS را به حالت default برگرداند. باترى ساعتى که معمولاً روى motherboard کامپیوتر قرار دارد، این تغییرات را مى تواند براى سال ها در CMOS نگهدارى کند.

به روزرسانى BIOS: معمولاً لازم است هر از چند یکبار BIOS کامپیوتر خود را ارتقا بدهید. این امر با توجه به سخت افزارها و استانداردهاى جدیدى که ارائه مى شود لازم است. براى این کار اولاً نسخه BIOS خود را شناسایى کنید و سپس به وب سایت سازنده motherboard بروید و به دنبال نسخه جدیدتر BIOS مربوطه بگردید. معمولاً براى نوشتن BIOS جدید لازم است یک نرم افزار خاص دیگر نیز داشته باشید که آن هم معمولاً از همان سایت قابل downloadاست. این دو را روى یک فلاپى ریخته و دستگاه را با استفاده از آن boot کرده و با استفاده از نرم افزار مربوطه BIOS را به روز کنید. باز هم دقت کنید که اشتباه در این مرحله نیز مى تواند به عدم کارکرد کامپیوتر منجر شود. در هر حال حتماً از BIOS قبلى خود یک پشتیبان تهیه کنید.

 

منبع تغذیه Power Supply


منبع تغذیه Power Supply

منبع تغذیه، یک دستگاه الکتریکی است که مسئول تأمین و تنظیم جریان الکتریکی در رایانه می باشد. این قطعه به صورت جعبه ای بزرگ و مستقل در جعبه رایانه قرار دارد و بیشتر خرابی ها را در رایانه به وجود می آورد.
کار منبع تغذیه این است که ولتاژ متناوب (ای سی،
Alternate Current) را تبدیل به ولتاژ مستقیم (دی سی، Direct Current
) می کند.

انواع منبع تغذیه
منبع تغذیه دارای ابعاد و شکل های مختلفی می باشند، که باید با جعبه و مادربرد نصب شده در داخل جعبه رایانه همخوانی و سازگاری داشته باشد. بنابراین، این سه قطعه باید از یک نوع باشند. انواع این اجزاء عبارتند از:
۱- XT
۲- AT desk خوابیده یا رومیزی
۳-AT tower برجی یا ایستاده
۴- Baby AT
۵- Rectifierباریک، نقلی
۶- ATX


زمانی که رایانه
XT توسط شرکت آی بی ام به بازار عرضه شد منبع تغذیه آن شبیه منبع تغذیه های قبلی بود، درصورتی که توان خروجی آنها دو برابر قبلی ها بود. پس از آن زمانی که آی بی ام رایانه AT را ساخت از یک منبع تغذیه بزرگتر برای آن استفاده نمود که دارای اشکال مختلفی بود. از این نوع منبع تغذیه استقبال زیادی شد تا جایی که هنوز نیز در سیستم های امروزی از آن استفاده می شود.
نوع برجی یا ایستاده سیستم های
AT مشابه سیستم های خوابیدهAT است. مشخصات منبع تغذیه و مادربرد در سیستم های رومیزی با مشخصات منبع تغذیه و مادربرد در سیستم های برجی فرقی ندارد. تنها فرق آنها کلید های برق در مکانهای متفاوت می باشد. نوع دیگری از AT وجود دارد که کوچکتر از نوع ایستاده می باشد و منبع تغذیه آن نیز کوچک می باشد، که بچه ای تی نام دارد. منبع تغذیه جعبه های نقلی نیز از نظر مشخصات ظاهری با سایر منبع تغذیه ها تفاوت دارند. در این نوع جعبه ها مادربردها دارای استاندارد مشخصی نیستند، اما منبع تغذیه آنها دارای استانداردهای مشخصی است و قابل تعویض نیز می باشد.
منبع تغذیه
ATX مانند منبع تغذیه نقلی می باشد، بنابراین، این دو قابل جابجایی می باشند. نوع منبع تغذیه ATX دارای مشخصات و مزایای زیر می باشد:
۱- سیگنال های (a) روشن بودن - Power on و سیگنال های (b) توقفStandby (Soft Power) ۵ V در این نوع منبع تغذیه وجود دارد.
۲- امکان حذف گرماگیر (Heat Sink) از روی پردازنده در این نوع وجود دارد.
۳- مادربردها در این نوع حاوی قطعاتی به نام تنظیم گر (Regulator) جهت تولید ولتاژ ۳/۳ ولتی نمی باشند به این علت که رابط منبع تغذیه به مادربرد ،خود دارای ولتاژ ۳/۳ ولت است.
۴-
تهویه به سمت داخل منبع تغذیه صورت می گیرد تا مادربرد خنک شود. این کار خود باعث خنک شدن قطعات داخلی و تمیز شدن سطح قطعات داخلی می گردد.
۵- فیش اتصال منبع تغذیه مادربرد۲۰
پایه ای است و امکان اتصال برعکس آن وجود ندارد.
منبع تغذیه دارای ولتاژهای گوناگون با توان های مختلف می باشند مانند:
۱- ولتاژ ۵+
ولت: این نوع ولتاژ توسط تمام مادربردها، مدارها و وسایل جانبی رایانه مورد استفاده قرار می گیرد و رنگ سیم های آنها قرمز می باشد.
۲- ولتاژ ۱۲+
ولت: موتور هارددیسک و وسایل مشابه با آن از این ولتاژ استفاده می کنند که در مادربردهای جدیدتر دیگر آن را به کار نمی برند. مدارهای درگاه های سریال نیز از این ولتاژ استفاده می کنند. سیم آن نیز معمولاً زرد رنگ است و گاهی اوقات به رنگ قرمز نیز دیده می شود.
۳- ولتاژ های ۵- و ۱۲-
ولت: این دو ولتاژ در رایانه های قدیمی وجود داشت، اما اکنون در منبع تغذیه ها نصب می شوند. این دو دارای جریانی کمتر از یک آمپر هستند.
۴- ولتاژ ۳/۳+ ولت: پردازنده های جدید از ولتاژ ۳/۳ ولت و یا کمتر استفاده می کنند، در صورتی که پردازنده های قدیمی از ولتاژ ۵+
استفاده می کردند. در پردازنده های جدید ولتاژ مورد نیاز پردازنده مستقیماً تولید می شود و بنابراین در هزینه مصرف انرژی صرفه جویی می شود و از حرارت نیز کاسته می شود.
۵-
سیگنال های صحت ولتاژ (قدرت مطلوب): پس از روشن شدن سیستم، منبع تغذیه به مقداری زمان احتیاج دارد تا به سطح ولتاژ مفید و مطلوب برسد و اگر سیستم شروع به کار کند و منبع تغذیه بعد از آن به کار افتد اتفاقات بدی رخ خواهد داد.
برای اینکه رایانه قبل از آمادگی منبع تغذیه روشن نگردد سیگنالی به نام (
Power good
) درستی ولتاژ و یا قدرت مطلوب به مادربرد ارسال می شود.
تا قبل از رسیدن آن مادربرد کاری انجام نمی دهد و در صورتی که مشکلی در برق به وجود آید و جرقه ای تولید شود منبع تغذیه این سیگنال را قطع می کند و مادربرد کار نخواهد کرد.
۶- سیگنال روشن بودن: در منبع تغذیه های جدید تابعی تعریف شده است که به وسیله نرم افزارها می توان منبع تغذیه را کنترل نمود. این سیگنال با عنوان روشن بودن و یا تأمین قدرت (Power On) مادربرد را کنترل می کند و باعث روشن شدن منبع تغذیه می شود.
۷- سیگنال ۵+ ولتی توقف Standby ۵ V : این ولتاژ در حالت خاموش بودن رایانه وجود دارد، این سیگنال به صورت نرم افزاری در حالت خاموش بودن رایانه آن را روشن می کند.
اجزاء سازنده منبع تغذیه
۱-
مبدل: که ولتاژ را تغییر می دهد.
۲-
یک سو کننده : جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کند.
۳-
صافی یا پالایشگر : امواج را می گیرد.
منبع تغذیه قبل از روشن شدن رایانه چند آزمایش انجام می دهد، سپس در صورت صحیح بودن سیستم سیگنال را به مادربرد می رساند. این حالت حفظ می شود و در صورتی که به هر علتی از بین برود دستگاه ریست می شود.
منبع تغذیه به دو صورت خطی و کلیدی طراحی می شود که نوع خطی ترانس های بزرگتر دارند و نوع کلیدی از نظر اندازه و وزن و انرژی بهتر از خطی می باشند. منبع تغذیه های خوب یک مقاومت دارند که از خراب شدن آن جلوگیری می کند