مقالات آموزشی- علوم کامپیوتر سبزوار

یام نور سبزوار,پیام نور,دانشگاه,علوم کامپیوتر,پیام نور, نرم افزار,سخت افزار,دانشگاه پیام نور سبزوار,آموزشی,دنلود نرم افزار

مقالات آموزشی- علوم کامپیوتر سبزوار

یام نور سبزوار,پیام نور,دانشگاه,علوم کامپیوتر,پیام نور, نرم افزار,سخت افزار,دانشگاه پیام نور سبزوار,آموزشی,دنلود نرم افزار

مختصری درباره اینترنت


مختصری درباره اینترنت

دنیای پیــــشرفته امروز کمتر کسی  را می توان پـــیدا کرد که نام اینـترنت رانشنیده باشد ، امـا واقعا اینترنت چیست ؟ چه کاربردهایی دارد ؟ در این مقاله سعی شده به صورت بسیار مختصر درباره تاریخچه پیدایش اینترنت ، آدرسها (IP) و دامنه ها در اینترنت، خدمات اینترنت ، website ها، پست الکترونیکی Email و نحوه استفاده از آن (به صورت مثال از Free mail hotmail)، و اخبار شبکه ای و... بحث گردد .

  اینترنت منبع جهانی و تجهیزات استفاده از آن :

آیا اینترنت یک بزرگراه اطلاعاتی است ؟ اینترنت بیش از یک بزرگراه اطلاعاتی است ، بزرگراه اطلاعاتی نمی تواند واژه اینترنت را توصیف نماید ؛ یکی از بزرگترین اشتباهات مردم راجع به اینترنت این است که آنرا یک وسیله می دانند و می خواهند آنرا درون جعبه ای قرار دهند و آنرا به جای اینکه مجموعه ای از بخشهای مختلف بدانند یک مکانیزم منفرد می دانند. اغلب مردم این اشتباه را درباره تلفن مرتکب نمی شوند ، درواقع صحبت راجع به سیستم تلفن بدون کلمه « سیستم » غیر ممکن است . به همین ترتیب  باید اینترنت را به عنوان « سیستم اینترنت » در نظر داشت. بنابراین چون اینترنت مانند سیستم تلفن یک سیستم است نمی توان آنرا از کار انداخت ، اگر به هر دلیلی تمام ایستگاههای مسیریاب در نقطه ای از جهان از بین برود کل سیستم خراب نمی شود . اما یکی از تفاوتهایی که در انتقال داده ها در شبکه های وسیع کامپیوتری وسیمها وجود دارد ، شکل اطلاعات است . در تماس تلفنی داده های آنالوگ به صورت رشته منظمی منتقل می گردد در حالیکه اطلاعات در کامپیوتر به صورت دیجیتال پیوسته منتقل می گردد . کامپیوترها به زبان دیجیتالی با هم حرف می زنند یعنی اطلاعات را در غالب یک رشته اعداد ناپیوسته نگهداری و پردازش می کنند ؛ وقتی می خواهیم اطلاعات و داده های کامپیوتر خودمان را از طریق خط تلفن به یک کامپیوتر دیگر ارسال کنیم مودم این اطلاعات عددی را به موج تبدیل می کند (رمز گذاری) از سوی دیگر وقتی که امواج اطلاعاتی به مودم وارد می شود ، مودم این امواج را به صورت اعداد قابل فهم برای کامپیوتر ما تبدیل می کند (رمز گشایی).

برای استفاده از اینترنت به یک سری تجهیزات استاندارد (تجهیزات کلیدی) شامل کامپیوتر ، مودم ، و حساب از یک ISP (شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت ) نیاز دارید. اما تجهیزات اولیه نیز درجای خودشان مهم هستند . به طور کلی هر چه سرعت Cpu ، Modem ، بیشتر باشد بهتر است همچنین  نرم افزاری(مرورگرها) که به زبان اینترنت صحبت می کند و می تواند صفحات وب را نمایش دهد به عنوان مثال Internet Explorer  یا Netscape و ...

اینترنت مجموعه جهانی از شبکه ها و سرویس دهندگان و کامپیوترهاست که از مجموعه مشترکی از پروتکلهای ارتباطی برای آنها استفاده می شود. پروتکلی که برای آرپانت (که در قسمت بعدی در باره آن صحبت می کنیم ) به کار گرفته شد TCP/IP بود که در اینترنت امروزی نیز از آن استفاده می شود.

 تاریخچـه پیدایش اینترنت :

اینترنت زاده آرپانت(دی آرپا) است که توسط    )   Drpaآژانس پروژهای تحقیقاتی پیشرفته سازمان دفاع آمریکا)  در سال 1960 ساخته شد ، آرپانت  طوری سازماندهی شدند که هر کامپیوتر به دو کامپیوتر متصل شود و پیامهای ارسالی از یک نقطه شبکه به هرنقطه دیگر می توانستند از مسیرهای مختلفی بگذرند بنابراین وجود یک قطعی در سیستم موجب بروزمشکلاتی می شد . سرانجام آرپانت با توسعه قراردادهای ارتباطی و اتصال با شبکه های دیگر به اینترنت توسعه یافت . شبکه عمومی که بیشتر توسط دانشمندان و دانشگاهها استفاده می شد و در ابتدا بیشتر دستیابی ها بر پایه متن استوار بود. در سال 1980 مشاوری در موسسه Cern برنامه ای به نام Enqire ساخت که از hotspats برای نگه داشتن رد پای افراد و اطلاعات استفاده می کرد ، او در سال 1989 مقاله ای ارایه کرد که Cern یک سیستم فوق متن می سازد تا ردپای اطلاعات جمع آوری شده را نگه دارد ؛ این سیستم نیز وارد world wide web  شد . سرانجام اولین زبان فوق متـــــن html   در آگــوست 1991  منتشر شد و اغلب مــردم آنرا در حد مرورگــــری مانند  Lynux  تجربه کردند که به کاربر اجازه تغییر قالب اصلی متن و همچنین پرش بین link ها را می داد . Mosaic هرکاری را که Lynux  انجام داده بود بر روی ویندوز مکینتاش با خصوصیت نمایش تصویر انجام داد وتوانست خود را به عنوان یک عنصر توانا در world wide web مطرح سازد  در همان دوران بود که اینترنت در نظر عموم افراد رشد کرد .

 آدرسها و نامهای دامنه در اینترنت :

شماره تلفنهای بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که هرکدام با دیگر متفاوت و منحصر به فرد است . هرکامپیوترموجود در اینترنت نیز شماره منحصر به فردی دارد که IP نامیده میشود . قرارداد اینترنت (IP) با استفاده از آدرس همین IPها کامپیوترهای موجود در اینترنت را شناسایی می کند . آدرس IP از چهار عدد بین 0 تا 255  تشکیل شده است که هر کدام به وسیله نقطه از هم جدا می شوند ، نمونه ای از آدرس IP به صـــــــــورت 35.8.7.9.2.6 اســـت . اما کامپیوترها چگونه آدرس IP می گیرند ؟ سازمانی به نــام « اینترنیک » تهیه کنندگان خدمات( ISP ) گوناگونی به ما می دهند ، ISPها آدرسها را به کامپیوترهای موجود در شبکه توزیع می کنند . همانطور که شماره نلفن افراد زیادی می تواند با 555 شروع شود تمام کامپیوترهایی که به ISP خاصی وصل می شوند می توانند از 35.8 شروع شوند . در واقع اینترنیک آدرسهای IP را به صورت مجموعه ای ارایه می کند .

ممکن است با دیدن آدرس www.companyx.com تعجب کنید و بپرسید چه بر سر آی پی شرکت X آمده است ؟ اینترنت نیز از نام دامنه استفاده می کند تا به آسانی بتوان آدرس آی پی را حفظ کرد ؛ آیا ترجیح می دهید که شماره 192.637.45  را حفظ کنید یا www.companyx.com ؟؟

 کاربردهای اینترنت در دنیای نوین :

اینترنت دو امکان عمده برای انسانها به ارمغان می آورد؛ وب جهانی  world wide web و پست الکترونیکی Email . اما در واقع اینترنت فقط این دو امکان نیست !!  وب و پستهای الکترونیکی تنها مدلهای ارتباطی اند ؛ ظرف چند ساله اخیر مصارف اصلی اینترنت از زمینه تحقیقاتی به جنبه تجاری تبدیل شده است ، از جمله سایر کاربردهای اینترنت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کنفرانس از راه دور ، مناظره عمومــی ، جستجو و یافتن هرچیزی در اینترنت ، یافتن محلها ، فروشگاههای مجازی ، سازمانهای تجاری ، تفریح و سرگرمی ، کتابخانه ها و روزنامه های مجازی ، مسافرتهای مجازی و...

خدمات اینترنت :

امروز اینترنت رشد فوق العاده ای پیدا کرده است و به علت خدماتی که ارایه می دهد کاملا مشهور می باشد، برخی از شناخته شده ترین خدمات موجود در اینترنت شامل موارد زیر است :

·         web  جهانی

·          سرویس دهندگان پروتکل انتقال فایل FTP

·          پست الکترونیکی Email

·          گوفــر Gopher

·         Telnet

 Web جهانی ، ویژگیهای طراحی و مراحل طراحی آن :

اکنون اینترنت و شبکه جهانی وب تمام صنعت کامپیوتر را به معرض امواج ضربه ای خود قرار داده اند و امکان ورود به بازار الکترونیکی را فراهم ساخته است ، این بازار بر شبکه چند رسانه ای ها استقرار یافته است ،  وب به منظره شالوده ای است که چنین بازاری بر آن بنا شده است . شبکه جهانی وب همانند یک شبکه جهانی توزیع « فرارسانه » با ساخــتاری پویا و جذاب « فرامتن » عمل می کند ؛ صفحات وب شامل تصاویر گرافیکی ، متـن ، پیوندها ، طراحی ها و قالب های مختلفی اند.

Web جهانی شامل انبار وسیعی از مستندات فوق متنی است که با استفاده از Html ( Hyper Text Markup language) نوشته شده است ؛ فوق متن، روشی برای معرفی متن ، تصاویر ، صوت و تصاویر ویدویی می باشد که در یک دسته وب غیر ترتیبی به هم پیوند خورده اند .

در آغاز وب یک رسانه ایستا بود. به صورت سیستمی طراحی شد که برای معادله مقاله های تحقیقاتی به کار می رفت و شکل آن مانند یک کتاب الکترونیکی بود با رشد وب ، به قوتهای آن نیز پی برده شد امـروزه

Web جهانی کاربردهای متفاوتی دارد ، سرگرمیها، تجارت ، آموزش ، تبلیغات ، و هزاران کار دیگر در وب جهانی امکان پذیر است . می توانید برای خرید کتاب به سایتهای معروف دنیا مراجعه کنید . اگر به تجارت علاقمندید می توانید گزارش سـالانه ، قیمتهـای فعـلی کالا، موجودی کالا و سایر اطلاعات را به دست آورید . برای تفریح ، سرگرمی و هنر و موسیقی نیز سایتهای متعددی وجود دارد . اگر می خواهید در دانشگاههای دنیا تحصیل کنید سایتهای مربوط به دانشگاههای معروف در اینترنت موجود است آنها را مطالعه و انتخاب کنید . خلاصه هرچه که بخواهید در اینترنت فراوان است فقط کافی است آدرس آنها (URL) را بدانید و به آنها مراجعه کنید .

در دنیای نوین که آنرا دهکده جهانی نامیده اند ، اینترنت نقش مهمی را ایفا می کند و برای حضور در اینترنت و یا به عبارت دیگر ، برای حضـور در دنیا باید صفحات وب مورد نظر را طراحی و در اینترنت انتشار داد . این جمله معروف را شنیده اید که « هرکس تا سال 2000 با کامپیوتر آشنایی نداشته باشد بی سواد است . » اکنون باید این جمله را گفت : « کامپیوتری که در سال 2000 به اینترنت وصل نباشد بی فایده است » بنابراین باید با ارایه صفحات وب حضور خود را در دنیا اعلان کند.

شرکتها ، موسسات معتبر برای معرفی خود به دنیای نوین ، سایت وب طراحی کنند . این موسسات باید تخصصهای خود را به همراه مشخصات محصولات در سایت وب عرضه کنند . مراکز عمده فروشی ، خرده فروشی باید سایتهای خاص خودشان را داشته باشند . اگر جایی در عصر حاضـر فاقد وب سایت باشد از قافله عقب مانده است . خلاصه اینکه هرکسی برای اعلام حضور در دنیای نوین باید سایت وبی برای خودش داشته باشد. وقتی شما در اینترنت حضور داشته باشید ، افراد موجود در اینترنت می توانند با شما تمـاس حاصل کنند ولی اگر در اینترنت حضور نداشته باشید با دنیا بیگانه اید.

اما ویژگیهای یک طراحی خوب چیست ؟ به طور کلی می توانیم ویژگیهای زیر را برای یک طراحی خوب در نظر بگیریم : ارضا مخاطب ، سادگـی ، نظم و ترتـیب ، ترکیب و هماهنگی ، سهـولت کار کردن .

بر اساس تجربیات و مشاهدات به دست آمده شاید بتوان مراحل طراحی صفحات وب (که چندان ساده نیست) را به مراحل زیر تقسیم کرد :

توجه به مخاطب ، تعریف توابع و ساختارهای مورد نظر ، خلـق یک طراحی تصویری ، تنظیم محتویات با توجه به عناصر تصویری ، طراحی و تست پوسته عملیاتی ، تعیین محتویات صفحه ، تست و ارزیابی صفحه ، انتشار صفحه وب در اینترنت .

 اصطلاحات وب جهانــی :

مهمترین اصطلاحات جهانی عناصری مانند کارگزارها و صفحات ، اتصال سریع ، پیوندها و غیره اند در زیر به چند اصطلاح مهم می پردازیم :

·     سایت وب : همانطور که قبلا نیز گفتیم مجموعه ای از اسناد وب جهانی است که شامل صفحه اصلی بسیاری از صفحات مربوط به آن سایت است

·          صفحه اصلی(HomePage) : اولین صفحه ای است که برای سایت وب شخصی یا سازمانی ظاهر می شود.

·     پیوند(Link) : با استفاده از پیوند می توان از بخشی از یک سند به بخش دیگر آن رفت و یا به منابع دیگر متصل شد . معمولا پیوندها با رنگ خاصی ظاهر می شود که با کلیک کردن روی آن می توان به بخش دیگری در صفحه رفت.

 

پروتکل انتقال فایل FTP :

متداولترین پروتکلی که برای ارسال فایلهای بین کامپیوترها به کار می روند FTP ها هستند. FTP  امکان انتقال فایلهای متنی و باینری را می دهد .

صدها سیستمی که به اینترنت وصل هستند هرکدام بایگانیها یا آرشیوهایی از پرونده های کامپیوتری را دارند که دسترسی به آن برای همگان آزاد است . بسیاری از این آرشیوها شامل برنامه های مجانی یا ارزان قیمت است که تقریبا در هر کامپیوتری قابل استفاده است .

اگر مایلید نرم افزار ارتباطی دیگری برای کامپیوتر IBM خود تهیه کنید و با دوست دارید با کامپیوترهای آمیگای خود بازی جدیدی بکنید می توانید این برنامه ها را از طریق اینترنت بدست آورید.

پشتیبان پروتکل انتقال فایل (FTP) یکی از روشهای پشتیبانی از شبکه راه دور می باشد این پروتکلی است که امکان انتقالهای ساده فایل مستندات را فراهم مِی آورد. سرویس دهندگان FTP وجود دارند که مقادیر متنابهی اطلاعات ذخیره شده را به صورت فایل ارائه می دهند .

داده ها در این فایلها نمی توانند مستقیما در دسترس قرار گیرند در عوض کل فایل باید از سرویس دهنده فایل به سرویس دهندگان محلی منتقل شود.

به علت تعداد زیاد سایتهایی که از انتقال فایل با استفاده از FTP پشتیبانی می کنند مراقبت از اینکه کدام کامپیوترمدام فایل را داراست دشوار می شود . پروتکلی به نام Archie معمول شده است که به عنوان تسهیلات جستجوی محاوره ای عمل می کند.

 پســت الکترونیـکی  Email :

امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت پست الکترونیکی که  یکی از رایج ترین سرویسهای این شبکه می باشد رواج و گسترش زیادی یافته است ، به طوریکه در سال 1999 طبق آمار به دست آمده در هفته 70 میلیون پیغام Email در جهان رد و بدل شده است و روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان این سرویس افزوده می شود . سرعت بسیار بالا، ضریب امنیتی مناسب و بسیاری از مزایایی که این سرویس دارا می باشد سبب  شده است که این ابزار قوی و مناسب ، نامه های کاغذی را کم کم از میدان خارج نماید و به صورت یک سرویس همگانی مورد استفاده  اکثـر مردم قرار گیرد . امروز Email بهترین ابزار ارتباط افراد در سراسر جهان می باشد ؛ چرا که علیرغم سرعت بالا ، ارزان قیمت و Offline است ، یعنی بر خلاف تلفن نیازی نیست که گیرنده پیام در هنگام دریافت آن در مقصد حضور داشته باشد به عبارتی پست اکترونیکی  Email راه ارتباط شخصی شما با اینترنت است همه میلیونها کسانی که در سراسر جهان به اینترنت متصـلـند دارای آدرس خاص پست الکترونیکی خود هستند.

یکی از قراردادهای مهم در نامه نگاری آدرس دهی است ؛ شما در آدرس دهی یک نامه از قراردادهای مشخصی تابعیت می کنید مثلا ابتدا نام کشور، سپـس نام استان یا ایالت آنگاه نام شهر یا محله و... ، به همین ترتیب از یک ناحیه شروع می کنیم تا به جزئی ترین ناحیه ممکن که همان پلاک منزل یا صندوق پستی برسیم .حال ببینیم نحوه آدرس دهی در پست الکترونیکی چگونه است ؛ فرم کلی آدرسهای Email به صورت زیر است :

UserName@Domain

علامت @ (ات ساین) خوانده می شود، این آدرس بیان می کند که کاربر در فلان حوزه مزبور (Domain) دارای آدرس ایمیل می باشد. فرض کنید آدرس فردی به این صورت باشد : Admin@hotmail .com

این آدرس نشان می دهد فردی به نام کاربری Admin در حوزه ای به نام hotmail.com  دارای اکانت پست الکترونیکی می باشند. می توان از روی آدرس حوزه (Domain) کاربر اطلاعاتی درباره آن حوزه به دست آورد. اما به طور کلی شما از حوزه (Domain) آدرسهایی با شکل مشابه آدرسی که مثال زدیم دوچیز را به راحتی می فهمید : یکی حوزه سطح بالا و دیگری نام کامپیوتر سرویس دهنده (Server) و البته با نگاهی به عبارت مندرج در سمت چـپ علامت @ ، نام کاربری فرد،افراد،شرکت و ... که دارای آن حساب Email می باشد.

اساس کار پست الکترونیکی شبیه پست معمولی است در اینجا نیز شما به آدرس دیگران نامه ارسال می کنید و آنها نیز به نوبه خود به آدرس شما نامه می نویسند . با پست الکترونیکی هم می توان مانند پست معمولی مشترک مجلات یا روزنامه ها شد و آنها را دریافت کرد.

درقسمت آخر این مقاله به طور کامل درباره نحوه استفاده از سرویس رایگان پست الکترونیکی hotmail صحبت خواهیم کرد.

 اخبار شبکه ای :

پروتکل انتقال اخبار شبکه ای (NNTP) تعریف شده است . اخبار شبکه ای USENET استفاده معمول از NNTP می باشد که تابلوی اعلانات اتاقهای مباحثه و اخبار شبکه ای را ارائه می دهد.

اخبار شبکه ای سیستم بزرگی با بیش از 5000 اتاق کنفرانس در جریان است که گروههای خبری نامیده می شود و در طول روزها 24 ساعته می باشد. برای دسترسی به این گروههای خبری باید برنامه خاصی از اینترنت را در کامپیوتر خود بار کنید .

مباحثات گروههاو اتاقها می توانند منابع عالی اطلاعات و مشارکت در مسائل فنی باشند ، آنها می توانند منابعی برای اطلاعات در زمینه مسافرت ، سرگرمی ، تفنن و مباحث زنده سیاسی نیز باشند .

 گوفــــر Gopher :

در حالیکه FTP برای انتقال فایلها به خوبی کار می کند وسایل ارتباطی خوبی برای سیستم های فایل که در چند کامپیوتر پخــش شده اند ارائه نمی دهد سیستم انتقال فایل بهنگامی نام Gopher به این مساله پاسخ می دهد. Gopher ابزاری با استفاده از وسیع در اینترنت می باشد. این یک برنامه بر اساس منوها می باشد که امکان می دهد اطلاعات را بدون شناخت اینکه مطالب در کجا قرار گرفته اند را مرور کنید. این سیستم امکان جستجوی سریع منابع را به شما می دهد و سپــس کمک می کند تا مطالب برای شما ارسال گردد.

 TelNet :

Telnet یکی از پروتکهای اینترنت می باشد ، شما می توانید از تل نت برای آنکه به صورت ترمینال راه دور برای میزبان اینترنت عمل کند استفاده نمایید. وقتی به میزبان اینترنت متصل می شوید کامپیوتر شما مثل اینکه صفحه کلید شما به کامپیوتر راه دور متصل می باشد عمل می کند. با این امکان شما می توانید برنامه های روی کامپیوترتان را در گوشه دیگری از جهان اجرا کنید ، دقیقا مثل اینکه مقابل آن نشسته اید.

 Free Email (Hotmail) :

همانطور که قبلا گفتیم یکی از رایجترین سرویسهای اینترنت ، پست الکترونیکی (( Email  است یکی از شرکتهای سرویس دهنده Email رایگان، Hotmail است که اغلب استفاده کنندگان از اینترنت  حداقل دارای یک صندوق پستی از این سرویس دهنده می باشند . البته Yahoo! ، Altavista ، Lycos و... نیز دارای چنین سرویسهایی می باشند ،  ما دراینجا نحوه استفاده از پست الکترونیکی Hotmail را به اختصار بیان خواهیم کرد ؛ قابل ذکر است سایر سرویس دهندگان نیز کم و بیش دارای همین مراحل هستند .

پس از اتصال به اینترنت و اجرای برنامه (IE) Internet Explorer Browser در نوار آدرس ، آدرس سایت سرویس دهنده (hotmail) را به صورت www.hotmail.com  تایپ می کنیم ، پس از مدتی در صورتیکه اشکالی رخ ندهد صفحه اصلی hotmail در IE بار خوهد شد –

( نکته: می توانیم در IE ،  HomePage خود را سایت Hotmail تعریف کنیم: Tools / Internet option… / HomePage  دراین صورت پس از اتصال به اینترنت و بازکردن IE صفحه Hotmailبرای شما به نمایش در می آید) در صورتیکه برای اولین بار وارد این سایت شده اید و قصد ایجاد یک صندوق پستی شخصی را دارید روی Sign Up for an Email Account کلیک کنید ؛ پس از مدتی صفحه مشخصات روی صفحه  IE ظاهر خواهــد شد در این حالت شما بایستی به 16 سوال Hotmail به صورت کامل پاسخ دهید این سوالات شامل نام ، نام خانوادگی ، زبان، شهر ، جنسیت ، نام پیشنهادی شما برای صندوق پســتی و رمز عـبور جهـت ورود به صـــندوق خود خواهد بــــود پس از اتمام کار روی دکمه I Agree کلیک کنید ( تذکر: کلمه رمز خود را به خاطر بسپارید و از دراختیار دادن آن به دیگران خودداری کنید ) پس از انجام این مرحله  در صورتیکه پاسخهای شما فاقد ایراد بود و همچنین نام صندوق پیشنهادی شما ( E-mail Address) تکراری نبود به مرحله بعـدی خواهید رفت در غیر این صورت مجددا تلاش کنید .....

حال به صفحه اصـــلی Hotmail باز میگردیم ، هم اکنون شما دارای یک آدرس ایمیل هستید در کادر Sign-In Name  نام صندوق پستی خود را تایپ کنید .سپس در کادر Password  رمز عبور را وارد کنیـد ( توجه داشته باشید که رمز عبور به صورت ستاره و یا دایره نمایش داده خواهد شد ) سپس روی دکمه Sign In کلید کنید . در صورتیکه رمز و آدرس وارده شما صحیح باشد پس از مدتی شما به درون صندوق پستی خود وارد می شوید پس از ورود به صندوق پستی نام صندوق پستی و مقدار فضای اشغالی صندوق به درصد مشهود خواهد بود.

در صورتیکه قصد خواندن نامه یا نامه ها را داشته باشیم روی Inbox کلیک می کنیم در این صورت صفحه ای  بر روی صفحه IE ظاهر خواهد شد. این صفحه حاوی اطلاعاتی در خصوص صندوق پستی شما می باشد .

 با علامتدار کردن این نامه (درکنار نام فرستنده) و کلیک کردن روی گزینه Delete  این نامه از صندوق پستی ما حذف خواهد شد ؛ برای مطالعه نامه کافی است روی نام فرستنده نامه کلیک کنیم . پس از کلیک کردن ؛ متن نامه ارسالی در بالای این صفحه مشخصات تفضیلی از نامه ظاهر می گردد  ؛ مثلا  نام و آدرس فرستنده نامه ، نام و آدرس گیرنده نامه ، عنوان و تاریخ و ساعت ارسال نامه و همچنین نام و اندازه فایل ضمیمه (در صورت وجود) می باشد.

پس از مشاهده نامه می توانیم با کلیک کردن روی Reply آنرا به فرستنده پاسخ دهیم ؛ یا با کلیک کردن روی Reply All پاسخمان را به  تمامی دریافت کنندگان ارسال کنیم همچنین  با کلیک روی Forward امکان ارسال عین نامه  برای دیگران فراهم می شود ونهایتا با استفاده از گزینه Delete  امکان حذف نامه میسر می شود. ( نکته – در اکثر سرویسهای پست الکترونیکی رایگان در صورتیکه صندوق پستی بعد از یک مدت زمان معین (اکثرا 30 روز) چک نشود ، صندوق پستی شما به طور کامل حذف خواهد شـــد )

 در صورتیکه قصد نوشتن یک نامه را دارید از هرصفحه صندوق پست روی Compose کلیک کنید :

ر مقابل عبارت to آدرسی را که می خواهید پیغام را به آن بفرستید درج نمایید. درمقابل Subject موضوع  پیغام خود را ذکر کنید ، سعی کنید حتما برای هر پیغام خود موضوعی تعیین  کنید تا گیرنده پیغام بهتر بتواند در خواندن پیغام ها تصمیم بگیرد. گاهی اوقات ذکر موضوع پیغام خیلی مهم است.

عبارت Cc و Bcc. عبارت Cc که مختصر شده Carbon Copy می باشد کاری شبیه کاغذ کاربن درنامه های کاغذی را انجام می دهد. یعنی رونوشتهایی از پیغام شما را به افراد دیگری ارسال می نماید ، فرض کنید می خواهید یک پیغام را برای چند نفر بفرستید برای این کار آدرس افراد دیگری را که می خواهید پیغامها را به آنها بفرستید در مقابل Cc درج نمایید. برای جدا کردن آدرسهای مختلف از سمی کالن ; استفاده می کنیم . توجه کنید که در این حالت گیرندگان پیغام شما متوجه می شوند که شما اصل و کپی آن پیغام را به چه کسانی ارسال نموده اید.گاهی اوقات لازم می شود که شما این مطلب را از گیرنده پیام مخفی نمایید. برای این منظور از Bcc استفاده کنید. برای ارسال یک فایل از گزینه Add/Edit Attachments استفاده می کنیم ، البته ذکر این نکته ضروری است که  حجم فایل ارسالی نباید زیاد باشد .

 پس از اتمام این مراحل متن نامه را نوشته و روی کلید Send کلیک کنید ، پس از اتمام عملیات  در صورت موفقیت در ارسال یا عدم ارسال نامه ، سرویس دهنده شما را ازوضعیت ارسال نامه مطلع می کند.

  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و ماخذ :

1- خودآموز استفاده از اینترنت ـ تالیف : آدام گافین 

2- همه چیز درباره پست الکترونیکی  ـ تالیف احمد کاظمی ، روزبه ذبیح اللهی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد